USTAWA
z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu
ścieków.
(Dz. U. nr 72 poz. 747 z dnia 13 lipca 2001 r.)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa zasady i warunki zbiorowego
zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz
zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym zasady działalności
przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, zasady tworzenia
warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej
jakości wody, niezawodnego odprowadzania i oczyszczania
ścieków, a także ochrony interesów odbiorców usług, z
uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji
kosztów.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) gmina - także związek międzygminny i porozumienie
międzygminne,
2) niezbędne przychody - wartość przychodów w danym
roku obrachunkowym, zapewniających ciągłość zbiorowego
zaopatrzenia w wodę odpowiedniej jakości i ilości i zbiorowego
odprowadzania ścieków, które przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
powinno osiągnąć na pokrycie uzasadnionych kosztów,
związanych z ujęciem i poborem wody, eksploatacją, utrzymaniem
i rozbudową urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych, oraz osiągnięcie zysku,
3) odbiorca usług - każdego, kto korzysta z usług
wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w
wodę i zbiorowego odprowadzania
ścieków na podstawie umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
4) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne -
przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów o działalności
gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w
zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego
odprowadzania ścieków, oraz gminne
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
prowadzące tego rodzaju działalność,
5) przyłącze kanalizacyjne - odcinek przewodu
łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w
nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za
pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku
jej braku - od granicy nieruchomości,
6) przyłącze wodociągowe - odcinek przewodu
łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją
wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za
wodomierzem głównym,
7) sieć - przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z
uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub
którymi odprowadzane są ścieki, będące w posiadaniu
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
8) ścieki - wprowadzane do wód lub do ziemi:
a) wody zużyte na cele bytowe lub przemysłowe,
b) ciekłe odchody zwierzęce, z wyjątkiem
gnojówki i gnojowicy przeznaczonej do rolniczego wykorzystania w
sposób i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26
lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 89, poz. 991),
c) wody opadowe lub roztopowe, ujęte w systemy
kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych, w tym
z centrów miast, terenów przemysłowych i składowych, baz
transportowych oraz dróg i parkingów o trwałej nawierzchni,
d) wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów
gospodarki rybackiej, jeżeli zawarty w nich ładunek
zanieczyszczeń jest wyższy od ładunku zawartego w pobranej
wodzie,
9) ścieki bytowe - ścieki z budynków przeznaczonych na
pobyt ludzi, osiedli mieszkaniowych i terenów usługowych,
powstające w szczególności w wyniku ludzkiego metabolizmu oraz
funkcjonowania gospodarstw domowych,
10) ścieki komunalne - ścieki bytowe lub mieszaninę
ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi, lub mieszaninę
ścieków bytowych z wodami opadowymi, lub mieszaninę ścieków
bytowych ze ściekami przemysłowymi i wodami opadowymi,
11) ścieki przemysłowe - ścieki odprowadzane z
nieruchomości, na których prowadzi się działalność
gospodarczą, niebędące ściekami bytowymi lub wodami opadowymi,
12) taryfa - zestawienie ogłoszonych publicznie cen i stawek
opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie
ścieków oraz warunki ich stosowania,
13) taryfowa grupa odbiorców usług - odbiorców
wyodrębnionych na podstawie charakterystyki zużycia wody lub
odprowadzanych ścieków, warunków zbiorowego zaopatrzenia w
wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, a także na podstawie
sposobu rozliczeń za świadczone usługi,
14) urządzenia kanalizacyjne - sieci kanalizacyjne, wyloty
urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków
do wód lub do ziemi oraz urządzenia podczyszczające i
oczyszczające ścieki oraz przepompownie ścieków,
15) urządzenie pomiarowe - przyrząd pomiarowy mierzący
ilość odprowadzanych ścieków, znajdujący się na przyłączu
kanalizacyjnym,
16) urządzenia wodociągowe - ujęcia wód powierzchniowych i
podziemnych, studnie publiczne, urządzenia służące do
magazynowania i uzdatniania wód, sieci wodociągowe, urządzenia
regulujące ciśnienie wody,
17) właściciel - także posiadacza samoistnego i
użytkownika wieczystego,
18) woda przeznaczona do spożycia przez ludzi - wodę
przeznaczoną do picia, gotowania, przygotowywania pożywienia
lub do innych celów w gospodarstwach domowych oraz każdą wodę
używaną do produkcji żywności, środków farmaceutycznych i
kosmetycznych, a także na potrzeby basenów kąpielowych i
pływalni,
19) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość
pobranej wody, znajdujący się na każdym przyłączu
wodociągowym,
20) zbiorowe odprowadzanie ścieków - działalność
polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków,
prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,
21) zbiorowe zaopatrzenie w wodę - działalność
polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody,
prowadzoną przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
Art. 3. 1. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe
odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.
2. W razie wspólnego wykonywania przez gminy zadania, o którym
mowa w ust. 1, określone w ustawie prawa i obowiązki organów
gminy wykonują odpowiednio właściwe organy:
1) związku międzygminnego,
2) gminy wskazanej w porozumieniu międzygminnym.
3. Gmina ustala kierunki rozwoju sieci w studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowym
planie zagospodarowania przestrzennego.
Art. 4. 1. Centralnym organem administracji rządowej
właściwym w sprawach zbiorowego zaopatrzenia w wodę i
zbiorowego odprowadzania ścieków jest Prezes Urzędu
Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2. Do zadań Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w
zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego
odprowadzania ścieków należy w szczególności:
1) opracowywanie projektów aktów normatywnych,
2) określanie kierunków zlecanych prac naukowo-badawczych,
3) współdziałanie z gminami, organizacjami zawodowymi i
społecznymi,
4) współpraca z zagranicą.
Rozdział 2. Zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i
zbiorowego odprowadzania ścieków
Art. 5. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń
wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw
wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz
dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i
niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej
wody i odprowadzanych ścieków.
2. Jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie
ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za
zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i
przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy
kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.
Art. 6. 1. Dostarczanie wody lub odprowadzanie
ścieków odbywa się na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę
lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem
wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane
do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie
ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona
do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie
umowy.
3. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności
postanowienia dotyczące:
1) ilości i jakości świadczonych usług
wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich
świadczenia,
2) sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń,
3) praw i obowiązków stron umowy,
4) procedur i warunków kontroli urządzeń
wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
5) ustaleń zawartych w zezwoleniu, o których mowa w
art. 18,
6) okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności
stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków
wypowiedzenia.
4. Umowa, o której mowa w ust. 1, może być zawarta z osobą,
która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego,
do którego ma być dostarczana woda lub z którego mają być
odprowadzane ścieki, albo z osobą, która korzysta z
nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
5. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami
wielolokalowymi, umowa, o której mowa w ust. 1, zawierana jest z
właścicielem budynku lub z zarządcą nieruchomości wspólnej.
6. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku
wielolokalowego, o którym mowa w ust. 4 i 5, przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne zawiera umowy z korzystającymi z
lokali osobami, jeżeli:
1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane
wodomierze zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi w
sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym,
2) możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,
3) wnioskodawca ustala sposób rozliczeń różnic
wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami
zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich
utrzymania,
4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania
dostarczania wody do lokalu bez zakłócania dostaw wody w
pozostałych lokalach; w szczególności przez możliwość
przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się również
założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających
dostarczanie wody do lokalu.
7. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może wyrazić
zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o
których mowa w ust. 4 i 5, również w przypadku, gdy nie są
spełnione warunki, o których mowa w ust. 6.
Art. 7. Przedstawiciele przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia,
mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń
każdego, kto korzysta z usług, w celu przeprowadzenia kontroli
urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy
zainstalowanych w lokalu i dokonania odczytu ich wskazań,
dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów i
napraw urządzeń posiadanych przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne, a także sprawdzenia ilości i
jakości ścieków wprowadzanych do sieci.
Art. 8. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze
kanalizacyjne, jeżeli:
1) przyłącze wodociągowe lub przyłącze
kanalizacyjne wykonano niezgodnie z przepisami prawa,
2) odbiorca usług nie uiścił opłat za pełne dwa
okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w
sprawie uregulowania zaległej opłaty,
3) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia
wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe
uszkodzenie albo pominięcie urządzenia pomiarowego,
4) został stwierdzony nielegalny pobór wody lub
nielegalne odprowadzanie ścieków, to jest bez zawarcia umowy,
jak również przy celowo uszkodzonych albo pominiętych
wodomierzach lub urządzeniach pomiarowych.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, które
odcięło dostawę wody, jest obowiązane do równoczesnego
udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi i poinformowania o możliwościach
korzystania z tego punktu.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne o zamiarze
odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza
kanalizacyjnego oraz o miejscach i sposobie udostępniania
zastępczych punktów poboru wody zawiadamia powiatowego
inspektora sanitarnego, zarząd gminy oraz odbiorcę usług co
najmniej na 20 dni przed planowanym terminem odcięcia dostaw
wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
Art. 9. 1. Zabrania się wprowadzania ścieków
bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych
przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych, a także
wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do
kanalizacji sanitarnej.
2. Zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych:
1) odpadów stałych, które mogą powodować
zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w
szczególności żwiru, piasku, popiołu, szkła, wytłoczyn,
drożdży, szczeciny, ścinków skór, tekstyliów, włókien,
nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,
2) odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a
w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych,
smół i ich emulsji, mieszanin cementowych,
3) substancji palnych i wybuchowych, których punkt
zapłonu znajduje się w temperaturze poniżej 85°C, a w
szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu,
trójnitrotoluenu,
4) substancji żrących i toksycznych, a w
szczególności mocnych kwasów i zasad, formaliny, siarczków,
cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,
5) odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w
szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z
kiszonek,
6) niezdezynfekowanych ścieków ze szpitali i
sanatoriów oraz z zakładów weterynaryjnych.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane
do prowadzenia bieżącej kontroli ilości i jakości
odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz
kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do
urządzeń kanalizacyjnych.
Art. 10. Dostawca ścieków przemysłowych wprowadzanych
do urządzeń kanalizacyjnych jest obowiązany do:
1) niezwłocznego powiadomienia właściciela
urządzeń kanalizacyjnych o awarii powodującej zrzut
niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych, w celu
podjęcia odpowiednich przedsięwzięć zmniejszających skutki
awarii,
2) instalowania niezbędnych urządzeń
podczyszczających ścieki przemysłowe i prawidłowej
eksploatacji tych urządzeń,
3) umożliwienia właścicielowi urządzeń
kanalizacyjnych dostępu w każdym czasie do miejsc kontroli
ilości i jakości ścieków przemysłowych wprowadzanych do tych
urządzeń oraz przeprowadzania kontroli sieci i urządzeń do
podczyszczania ścieków będących własnością odbiorcy usług,
4) wewnętrznej kontroli przestrzegania dopuszczalnych
ilości i natężeń dopływu ścieków przemysłowych oraz ich
wskaźników zanieczyszczenia, w szczególności gdy wprowadzane
ścieki przemysłowe stanowią więcej niż 10% wszystkich
ścieków komunalnych dopływających do oczyszczalni oraz gdy
zanieczyszczenie w ściekach przemysłowych może stwarzać
zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących
urządzenia kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji
budowlanych i wyposażenia technicznego urządzeń
kanalizacyjnych lub procesu oczyszczania ścieków,
5) udostępniania wyników wewnętrznej kontroli
właścicielowi urządzeń kanalizacyjnych oraz informacji na
temat posiadanych urządzeń podczyszczających ścieki, a także
rodzaju i źródeł substancji niebezpiecznych wprowadzanych do
ścieków,
6) zainstalowania urządzeń pomiarowych służących
do określania ilości i jakości ścieków przemysłowych, na
żądanie właściciela urządzeń kanalizacyjnych, jeżeli takie
wymaganie jest uzasadnione możliwością wystąpienia zagrożeń
dla bezpieczeństwa lub zdrowia osób obsługujących urządzenia
kanalizacyjne lub bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych i
wyposażenia technicznego urządzeń kanalizacyjnych lub procesu
oczyszczania ścieków.
Art. 11. Minister właściwy do spraw gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw środowiska, określi, w drodze
rozporządzenia, sposób realizacji obowiązków dostawców
ścieków przemysłowych oraz warunki wprowadzania ścieków do
urządzeń kanalizacyjnych, w tym dopuszczalne wartości
wskaźników zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych
wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych oraz sposób
sprawowania kontroli ilości i jakości ścieków, biorąc pod
uwagę:
1) bezpieczeństwo i zdrowie osób obsługujących
urządzenia kanalizacyjne,
2) ochronę konstrukcji budowlanych i wyposażenia
technicznego urządzeń kanalizacyjnych,
3) podatność mieszaniny ścieków przemysłowych i
ścieków bytowych na mechaniczno-biologiczne procesy
oczyszczania,
4) ochronę wód, do których odprowadzane są ścieki
komunalne, przed zanieczyszczeniem, a w szczególności
spełnienie wymagań jakościowych odnoszących się do tych wód,
5) możliwość bezpiecznego dla środowiska
wykorzystania osadów z oczyszczalni ścieków obsługującej
zbiorczy system kanalizacyjny ścieków komunalnych.
Art. 12. 1. Nadzór nad jakością wody przeznaczonej
do spożycia przez ludzi sprawują organy Inspekcji Sanitarnej na
zasadach określonych w przepisach o Inspekcji Sanitarnej.
2. Każdy materiał używany do uzdatniania wody przeznaczonej
do spożycia przez ludzi powinien posiadać pozytywną ocenę
higieniczną właściwego terenowo organu Inspekcji Sanitarnej.
3. Zastosowanie nowych technologii uzdatniania wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi wymaga zgody właściwego
wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
4. Badanie pobranych próbek wody przeznaczonej do spożycia
przez ludzi mogą wykonywać laboratoria Inspekcji Sanitarnej lub
inne laboratoria o udokumentowanym systemie jakości prowadzonych
badań wody, zatwierdzonym przez właściwy organ Inspekcji
Sanitarnej.
5. Zarząd gminy jest obowiązany do regularnego informowania
mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez
ludzi.
Art. 13. Minister właściwy do spraw zdrowia, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej,
określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi, w tym wymagania bakteriologiczne,
fizykochemiczne, organoleptyczne,
2) sposób oceny przydatności wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi,
3) minimalną częstotliwość i miejsca pobierania do
badania próbek wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
4) zakres badania wody przeznaczonej do spożycia
przez ludzi,
5) program monitoringu jakości wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi,
6) sposób nadzoru nad materiałami i wyrobami
stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
7) sposób nadzoru nad laboratoriami wykonującymi
badania jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
8) sposób informowania konsumentów o jakości wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi - biorąc pod uwagę
bezpieczeństwo i zdrowie ludzi.
Art. 14. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w
porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej i Ministrem
Sprawiedliwości, dla jednostek organizacyjnych podległych tym
ministrom może określić, w drodze rozporządzenia:
1) warunki przyłączania nieruchomości do sieci oraz
wymagania dotyczące urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych służących tym jednostkom,
2) szczegółowe sposoby kontroli urządzeń, o
których mowa w pkt 1,
3) warunki i tryb postępowania w sprawach zbiorowego
zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków,
4) warunki korzystania z sieci wodociągowych w
przypadku prowadzenia działań ratowniczych,
5) wymagania technologiczne dotyczące urządzeń
wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
6) wymagania dotyczące zasilania
elektroenergetycznego,
7) wymagania dotyczące zapewnienia ciągłości
funkcjonowania urządzeń wodociągowych i urządzeń
kanalizacyjnych,
8) tryb i sposób kontroli stanu przygotowania
urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych - biorąc
pod uwagę specyfikę jednostek organizacyjnych podległych tym
ministrom.
Art. 15. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
jest obowiązane zapewnić realizację budowy i rozbudowy
urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w
wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art.
21 ust. 1.
2. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni
wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji
wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na
własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie
nieruchomości do sieci.
3. Koszty zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego
pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a
urządzenia pomiarowego - odbiorca usług.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane
przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o
przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione
warunki przyłączenia określone w regulaminie, o którym mowa w
art. 19, oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia
usług.
Rozdział 3. Zasady
udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w
wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz uchwalanie regulaminu
Art. 16. 1. Na prowadzenie
zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania
ścieków jest wymagane uzyskanie zezwolenia wydawanego przez
zarząd gminy w drodze decyzji.
2. Zezwolenie może być wydane na wniosek przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, które:
1) ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
siedzibę i adres, oddział lub przedstawicielstwo w rozumieniu
przepisów o działalności gospodarczej,
2) posiada środki finansowe lub udokumentuje
możliwość ich uzyskania w wysokości niezbędnej do
prawidłowego prowadzenia zbiorowego zaopatrzenia w wodę i
zbiorowego odprowadzania ścieków,
3) posiada środki techniczne odpowiednie do zakresu
działalności, o której mowa w ust. 1.
3. Nie mają obowiązku uzyskania zezwolenia gminne jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące na
obszarze własnej gminy działalność, o której mowa w ust. 1,
na zasadach określonych w ustawie.
Art. 17. Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien
zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego
ubiegającego się o zezwolenie, jego siedzibę i adres,
2) określenie przedmiotu i obszaru działalności,
3) określenie środków technicznych i finansowych,
jakimi dysponuje wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na
prowadzenie działalności objętej wnioskiem,
4) informacje o wynikach ekonomicznych dotychczasowej
działalności gospodarczej wnioskodawcy,
5) informacje charakteryzujące poziom świadczonych
usług w zakresie ilości, jakości oraz ciągłości
dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków,
6) informacje o technologiach stosowanych lub
przewidzianych do stosowania przy dostarczaniu wody oraz
odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków,
7) określenie terminu podjęcia działalności
objętej wnioskiem,
8) numer w rejestrze przedsiębiorców,
9) projekt regulaminu dostarczania wody i
odprowadzania ścieków.
Art. 18. Zezwolenie powinno określać w szczególności:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
jego siedzibę i adres,
2) datę podjęcia działalności,
3) przedmiot i obszar działalności,
4) wymagania w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
5) warunki, zakres i tryb kontroli realizacji
zezwolenia i przestrzegania regulaminu, o którym mowa w art. 19
ust. 1,
6) warunki wprowadzania ograniczeń dostarczania wody
w przypadku wystąpienia jej niedoboru,
7) zobowiązanie do prowadzenia przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne racjonalnej
gospodarki w zakresie działalności objętej zezwoleniem,
8) warunki cofnięcia zezwolenia,
9) warunki dotyczące okoliczności, w których
zezwolenie może być cofnięte bez odszkodowania.
Art. 19. 1. Rada gminy, po dokonaniu analizy projektów
regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne,
uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
zwany dalej "regulaminem", obowiązujący na obszarze
gminy.
2. Regulamin powinien określać prawa i obowiązki
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców
usług, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie
dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
2) szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z
odbiorcami usług,
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat
ustalone w taryfach,
4) warunki przyłączania do sieci,
5) techniczne warunki określające możliwości
dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
6) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania
ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody
i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków,
7) standardy obsługi odbiorców usług, a w
szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany
informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie
wody i odprowadzaniu ścieków.
Rozdział 4 Zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
Art. 20. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
określa taryfę na 1 rok.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa taryfę
na podstawie niezbędnych przychodów po dokonaniu ich alokacji
na poszczególne taryfowe grupy odbiorców usług.
3. Ceny i stawki opłat określone w taryfie są różnicowane
dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców usług na
podstawie udokumentowanych różnic kosztów zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków
4. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne ustalają
niezbędne przychody, o których mowa w ust. 2, uwzględniając w
szczególności:
1) koszty związane ze świadczeniem usług,
poniesione w poprzednim roku obrachunkowym, ustalone na podstawie
ewidencji księgowej, z uwzględnieniem planowanych zmian tych
kosztów w roku obowiązywania taryfy,
2) zmiany warunków ekonomicznych oraz wielkość
usług i warunki ich świadczenia,
3) koszty wynikające z planowanych wydatków
inwestycyjnych, na podstawie planów, o których mowa w art. 21
ust. 1.
5. Ewidencja księgowa, o której mowa w ust. 4 pkt 1, powinna w
szczególności umożliwiać:
1) wydzielenie kosztów stałych i zmiennych,
przychodów związanych z poszczególnymi rodzajami
działalności przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, a
także w odniesieniu do poszczególnych taryf,
2) ustalenie kosztów związanych z działalnością
inwestycyjną w poprzednim roku obrachunkowym,
3) dokonanie alokacji niezbędnych przychodów według
taryfowych grup odbiorców usług.
Art. 21. 1. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne
opracowują wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń
wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w ich
posiadaniu.
2. Plany, o których mowa w ust. 1, określają w
szczególności:
1) planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
2) przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w
poszczególnych latach,
3) przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody
oraz wprowadzanie ścieków,
4) nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,
5) sposoby finansowania planowanych inwestycji.
3. Plany, o których mowa w ust. 1, powinny być zgodne z
kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowymi
planami zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami
zezwolenia, o których mowa w art. 18.
4. Plany, o których mowa w ust. 1, uchwala rada gminy.
Art. 22. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
obciąża gminę na podstawie cen i stawek opłat ustalonych w
taryfie za:
1) wodę pobraną z publicznych studni i zdrojów
ulicznych,
2) wodę zużytą do zasilania publicznych fontann i
na cele przeciwpożarowe,
3) wodę zużytą do zraszania publicznych ulic i
publicznych terenów zielonych.
Art. 23. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe sposoby określania taryf, w tym:
1) kryteria ustalania niezbędnych przychodów,
2) alokację kosztów na taryfowe grupy odbiorców
usług,
3) kryteria różnicowania cen i stawek opłat.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1,
bierze pod uwagę:
1) przy ustalaniu niezbędnych przychodów:
a) koszty eksploatacji i utrzymania, w tym
amortyzację lub wartość umorzenia,
b) raty kapitałowe (ponad wartość
amortyzacji),
c) odsetki od zaciągniętych kredytów i
pożyczek,
d) rezerwy na należności nieregularne,
e) marżę zysku, której wysokość wynika z
analizy nakładów na przedsięwzięcia inwestycyjne związane z
modernizacją i rozwojem, przy zapewnieniu ochrony interesów
odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen,
2) przy ustalaniu alokacji kosztów:
a) podział kosztów poniesionych w poprzednim
roku obrachunkowym na poszczególne taryfowe grupy odbiorców,
b) przypisanie do poszczególnych taryfowych
grup odbiorców kosztów budowy i rozbudowy urządzeń
wodociągowo-kanalizacyjnych,
3) przy różnicowaniu cen i stawek opłat:
a) średniodobową i maksymalną wielkość
zużycia wody i ilość wprowadzanych ścieków,
b) taryfowe grupy odbiorców,
c) strukturę cen i stawek opłat.
Rozdział 5 Zatwierdzanie taryf oraz zasady rozliczeń za
zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
Art. 24. 1. Taryfy podlegają
zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w terminie 70
dni przed planowaną datą wejścia taryf w życie przedstawia
radzie gminy wniosek o ich zatwierdzenie.
3. Rada gminy zatwierdza taryfy w terminie 45 dni od dnia
złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2.
4. Do wniosku o zatwierdzenie taryfy przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne dołącza szczegółową kalkulację
cen i stawek opłat oraz aktualny plan, o którym mowa w art. 21
ust. 1.
5. Zarząd gminy sprawdza, czy taryfy i plan, o którym mowa w
art. 21 ust. 1, zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy,
i weryfikuje koszty, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1, pod
względem celowości ich ponoszenia.
6. Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej,
wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług.
Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.
7. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza
zatwierdzone taryfy w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo
przyjęty w terminie do 7 dni od dnia podjęcia uchwały, o
której mowa w ust. 1.
8. Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie 45 dni,
wchodzą one w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia
wniosku o zatwierdzenie taryf określonych przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
9. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza w
miejscowej prasie taryfy, o których mowa w ust. 8, w terminie co
najmniej 7 dni przed dniem wejścia ich w życie.
10. Taryfy obowiązują przez 1 rok.
Art. 25. Minister właściwy do spraw gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia,
wzór wniosku o zatwierdzenie taryf oraz niezbędny zakres
informacji zawartych w uzasadnieniu taryf, biorąc pod uwagę:
1) zestawienie cen i stawek opłat,
2) kalkulację opłat,
3) plan, o którym mowa w art. 21 ust. 1,
4) informacje finansowe zawierające sprawozdania
finansowe.
Art. 26. Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne z odbiorcami usług
na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz
ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków.
Art. 27. 1. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości
ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w
przypadku jego braku - w oparciu o przeciętne normy zużycia
wody.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki
prowadzenia rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków, biorąc pod uwagę wyposażenie
nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i
mieszkaniowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
gospodarki wodnej, określi, w drodze rozporządzenia,
przeciętne normy zużycia wody dla poszczególnych odbiorców
usług, które stanowią podstawę ustalania ilości pobranej
wody w razie braku wodomierza, biorąc pod uwagę specyfikę
poszczególnych odbiorców usług oraz wskaźniki średniego
zużycia wody określone w szczególności dla gospodarstw
domowych, usług oraz innej działalności w miastach i na wsiach.
4. Ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie
wskazań urządzeń pomiarowych.
5. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych
ścieków ustala się na podstawie umowy, o której mowa w art. 6
ust. 1, jako równą ilości wody pobranej lub określonej w
umowie.
6. W rozliczeniach ilości odprowadzonych ścieków ilość
bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w
przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest
na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt
odbiorcy usług.
Rozdział 6 Przepisy
karne i kary pieniężne
Art. 28. 1. Kto bez uprzedniego
zawarcia umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, pobiera wodę z
urządzeń wodociągowych, podlega karze grzywny do 5.000 zł.
2. Kto zrywa lub uszkadza plomby umieszczone na urządzeniach
pomiarowych lub zaworze odcinającym, podlega karze grzywny do 5.000
zł.
3. Kto nie dopuszcza przedstawiciela przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego do wykonania czynności określonych
w art. 7, podlega karze grzywny do 5.000 zł.
4. Kto bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w art. 6
ust. 1, wprowadza ścieki do urządzeń kanalizacyjnych, podlega
karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10.000 zł.
5. Obok orzeczenia kary organ orzekający może nałożyć
obowiązek zapłaty nawiązki na rzecz przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, w wysokości 1.000 zł za każdy
miesiąc, w którym nastąpiło bezumowne pobieranie wody z
urządzeń wodociągowych lub wprowadzanie ścieków do
urządzeń kanalizacyjnych tego przedsiębiorstwa.
6. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w ust. 1-3,
następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w
sprawach o wykroczenia.
Art. 29. 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto stosuje
taryfy:
1) nie przestrzegając obowiązku ich przedstawienia
radzie gminy do zatwierdzenia określonego w art. 24 ust. 1 lub
2) zawyżając ceny i stawki zatwierdzone zgodnie z art.
24 ust. 3.
2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza zarząd
gminy w drodze decyzji.
3. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód
gminy.
4. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, nie
może przekroczyć 15% przychodu ukaranego przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, osiągniętego w poprzednim roku
podatkowym.
5. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, jest płatna z
dochodu po opodatkowaniu lub z innej formy nadwyżki przychodu
nad wydatkami zmniejszonej o podatki.
6. Ustalając wysokość kary pieniężnej, zarząd gminy
uwzględnia stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia
oraz dotychczasową działalność przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego
i jego możliwości finansowe.
7. Niezależnie od kary pieniężnej nałożonej na
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zarząd gminy może
nałożyć karę, o której mowa w ust. 1, na kierownika
przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, z tym że kara ta
może być wymierzona w kwocie nie większej niż 300% jego
miesięcznego wynagrodzenia. Przepis ust. 6 stosuje się
odpowiednio.
8. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1, podlegają
ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
Rozdział 7 Zmiany w
przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 30. W ustawie z dnia 24
października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z
1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26,
poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39,
poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r.
Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz.
243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 88,
poz. 554 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r.
Nr 12, poz. 136, Nr 89, poz. 991, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz.
1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43) wprowadza się następujące
zmiany: 1) w dziale IV skreśla się rozdział 3; 2) skreśla
się art. 129.
Art. 31. 1. Osoby, które wybudowały z własnych
środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne,
mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu
wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.
2. Przekazywane urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny
odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych
przepisach.
Art. 32. 1. W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w
życie ustawy przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są
obowiązane wystąpić z wnioskiem o udzielenie zezwolenia, o
którym mowa w art. 16 ust. 1.
2. W terminie 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy zarząd
gminy jest obowiązany do wydania decyzji w sprawie zezwolenia, o
którym mowa w art. 16 ust. 1.
3. W terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy rada
gminy jest obowiązana do uchwalenia regulaminu, o którym mowa w
art. 19 ust. 1.
Art. 33. 1. W terminie 12 miesięcy od dnia uzyskania
zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zainstalować u
odbiorców usług brakujące wodomierze główne.
2. W terminie 12 miesięcy od dnia uzyskania zezwolenia, o
którym mowa w art. 16 ust. 1, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
jest obowiązane do zawarcia z dotychczasowymi odbiorcami usług
umów, o których mowa w art. 6.
Art. 34. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy
od dnia ogłoszenia.