ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
BUDOWNICTWA1) z dnia 28 czerwca 2006 r.
w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie
taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę
i zbiorowe odprowadzanie ścieków
(Dz. U. z dnia 17 lipca 2006 r.)
Na podstawie art. 23, art. 25 i art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 7
czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe sposoby określania taryf, w tym:
a) kryteria ustalania niezbędnych przychodów,
b) alokację kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług,
c) kryteria różnicowania taryfowych cen i stawek opłat;
2) wzór wniosku o zatwierdzenie taryf oraz niezbędny
zakres informacji zawartych w uzasadnieniu taryf;
3) warunki prowadzenia rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie
w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym
zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
2) subsydiowanie skrośne - pokrywanie kosztów
dotyczących jednego rodzaju prowadzonej przez przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne działalności gospodarczej lub jednej
z grup taryfowych odbiorców usług przychodami pochodzącymi z
innego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej lub od
innej taryfowej grupy odbiorców;
3) alokacja - uznanie określonej taryfowej grupy
odbiorców usług właściwymi rodzajami kosztów i niezbędnych
przychodów;
4) współczynnik alokacji - współczynnik określający
procentowy udział w łącznych kosztach danego rodzaju kosztów
związanych z określoną taryfową grupą odbiorców usług;
5) należności nieregularne - wierzytelności z tytułu
opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie
ścieków, nieściągalne w trybie ustalonym w umowie o
zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków;
6) ostatni rok obrotowy - ostatni rok, za który zostało
zatwierdzone sprawozdanie finansowe;
7) rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych
taryf - 12 kolejnych pełnych miesięcy poprzedzających nie
więcej niż o 2 miesiące dzień złożenia wniosku;
8) koszty uzasadnione - koszty określone przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na podstawie ustawy
i niniejszego rozporządzenia, przy zachowaniu należytej
staranności zmierzającej do ochrony interesów odbiorców i
minimalizacji kosztów niezbędnych do wykonania zadań
wynikających z ustawy;
9) cena za dostarczoną wodę - wielkość wyrażoną w
jednostkach pieniężnych, którą odbiorca usług jest
obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu
za 1 m3 dostarczonej wody; do ceny dolicza się
podatek od towarów i usług, w wysokości określonej odrębnymi
przepisami;
10) cena za odprowadzone ścieki - wielkość wyrażoną w
jednostkach pieniężnych, którą odbiorca usług jest
obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu
za 1 m3 odprowadzonych ścieków lub za jednostkę
miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z
której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją
deszczową; do ceny dolicza się podatek wymieniony w pkt 9;
11) stawka opłaty abonamentowej - wielkość wyrażoną w
jednostkach pieniężnych, w zł na odbiorcę usług za okres
rozliczeniowy, którą odbiorca usług jest obowiązany
zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu za
utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń
wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz jednostkę usługi
odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego i rozliczenia
należności za ilość dostarczonej wody lub ilość
odprowadzonych ścieków; do stawki opłaty abonamentowej dolicza
się podatek wymieniony w pkt 9;
12) gotowość do świadczenia usług - koszty eksploatacji
i utrzymania urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych,
stanowiących nie więcej niż 15 % całości tych kosztów,
podzielonych zgodnie z przyjętym współczynnikiem alokacji na
taryfowe grupy odbiorców oraz liczbę odbiorców w danej grupie
taryfowej.
§ 3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne:
1) opracowuje taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków w sposób zapewniający:
a) uzyskanie niezbędnych przychodów,
b) ochronę odbiorców usług przed nieuzasadnionym
wzrostem cen i stawek opłat,
c) eliminowanie subsydiowania skrośnego,
d) motywowanie odbiorców usług do racjonalnego
użytkowania wody i ograniczania zanieczyszczenia ścieków,
e) łatwość obliczania i sprawdzania cen i stawek opłat;
2) określa taryfę odpowiednią do zakresu prowadzonej
działalności gospodarczej w dziedzinie zbiorowego zaopatrzenia
w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
§ 4. 1. W taryfach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków określa się:
1) rodzaje prowadzonej działalności;
2) rodzaj i strukturę taryfy;
3) taryfowe grupy odbiorców usług;
4) rodzaje i wysokość cen i stawek opłat;
5) warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia
nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe;
6) warunki stosowania cen i stawek opłat.
2. W warunkach stosowania cen i stawek opłat, o których mowa w
ust. 1 pkt 6, w szczególności określa się:
1) zakres świadczonych usług dla poszczególnych
taryfowych grup odbiorców;
2) standardy jakościowe obsługi odbiorców usług.
3. Taryfowe ceny i stawki opłat ustala się w taki sposób, aby
na ich podstawie i na podstawie zakresu i rozmiaru świadczonych
usług możliwe było obliczenie należności za korzystanie z
tych usług.
§ 5. Taryfy, w zależności od ich rodzaju i struktury,
dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają:
1) cenę za m3 dostarczonej wody, w
rozliczeniach dokonywanych na podstawie odczytu wskazań
wodomierza lub na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych
norm zużycia wody;
2) stawkę opłaty abonamentowej na odbiorcę:
a) w rozliczeniach w oparciu o wskazania wodomierza
głównego lub wskazania wodomierza mierzącego ilość wody
bezpowrotnie zużytej,
b) w rozliczeniach z osobą korzystającą z lokalu w
budynku wielolokalowym,
c) w rozliczeniach na podstawie przepisów dotyczących
przeciętnych norm zużycia wody;
3) cenę za m3 odprowadzonych ścieków w
rozliczeniach z odbiorcami za ilość odprowadzonych ścieków,
ustaloną na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego lub
zużycia wody określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza lub
na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia
wody;
4) cenę za jednostkę miary powierzchni zanieczyszczonej
o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki
opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową, uwzględniającą
rodzaj i sposób zagospodarowania powierzchni;
5) stawkę opłaty abonamentowej na odbiorcę:
a) w rozliczeniach za ilość odprowadzonych ścieków
ustaloną na podstawie zużycia wody określonego zgodnie ze
wskazaniami wodomierza głównego lub na podstawie przepisów
dotyczących przeciętnych norm zużycia wody,
b) w rozliczeniach za ilość odprowadzonych ścieków
ustaloną zgodnie ze wskazaniami urządzenia pomiarowego,
c) w rozliczeniach za ścieki opadowe i roztopowe
odprowadzane kanalizacją deszczową;
6) stawkę opłaty za przekroczenie warunków wprowadzania
ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych, w
zależności od wykorzystania przepustowości oczyszczalni,
stosowanej technologii oczyszczania ścieków komunalnych oraz
uzyskiwanego stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń i sposobu
stosowania osadów ściekowych; do stawki opłaty dolicza się
podatek, o którym mowa w § 2 pkt 9;
7) stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń
wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu
przedsiębiorstwa, wynikającą z kosztów przeprowadzenia prób
technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług; do
stawki opłaty dolicza się podatek, o którym mowa w § 2 pkt 9.
Rozdział 2
Kryteria ustalania niezbędnych przychodów
§ 6. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
ustala niezbędne przychody dla potrzeb obliczenia taryfowych cen
i stawek opłat planowanych na rok obowiązywania taryf,
uwzględniając w szczególności:
1) koszty eksploatacji i utrzymania, w tym:
a) amortyzację lub odpisy umorzeniowe,
b) podatki i opłaty niezależne od przedsiębiorstwa,
c) opłaty za korzystanie ze środowiska;
2) koszty zakupionej przez siebie wody lub wprowadzania
ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego
posiadaniu;
3) spłaty rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji
lub umorzenia;
4) spłaty odsetek od zaciągniętych kredytów i
pożyczek;
5) należności nieregularne;
6) marżę zysku.
§ 7. 1. Koszty, o których mowa w § 6 pkt 1-5,
planuje się na podstawie:
1) kosztów poniesionych w roku obrachunkowym
poprzedzającym rok, w którym wprowadzana jest taryfa,
ustalonych na podstawie ewidencji księgowej kosztów
sporządzonej zgodnie z przepisami o rachunkowości, z
uwzględnieniem planowanych zmian warunków ekonomicznych
wpływających na poziom kosztów w roku obowiązywania taryfy;
2) kosztów wynikających z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych
i ochrony środowiska, ustalonych na podstawie wieloletniego
planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i
kanalizacyjnych w roku obrachunkowym poprzedzającym rok, w
którym wprowadzona jest taryfa, z uwzględnieniem zmian
wynikających z planu w roku obowiązywania nowych taryf.
2. Koszty wynikające z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych i
ochrony środowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 2, obejmują w
szczególności:
1) spłatę rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji
lub umorzenia;
2) odsetki od kredytów lub pożyczek zaciągniętych na
realizację inwestycji oraz koszty finansowe ich obsługi.
3. Inwestycje modernizacyjno-rozwojowe i ochrony środowiska, o
których mowa w ust. 1 pkt 2, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
w szczególności realizuje:
1) ze środków własnych;
2) z kredytów lub pożyczek;
3) z dotacji lub subwencji udzielonych przez instytucje
dysponujące środkami finansowymi na inwestycje
infrastrukturalne i ochrony środowiska.
4. Koszty świadczenia usług wodociągowych i kanalizacyjnych
obciąża się kosztami inwestycji finansowanych ze środków
własnych, w tym z kredytów lub pożyczek spłacanych przez
przedsiębiorstwo.
5. Uwzględnienie w niezbędnych przychodach i taryfowych cenach
i stawkach opłat kosztów inwestycji, o których mowa w ust. 4,
powinno być dokonywane stopniowo i rozłożone w czasie.
§ 8. 1. Na podstawie kosztów, o których mowa w § 7
ust. 1, ustala się niezbędne przychody jako sumę składników:
1) iloczynu sumy kosztów wynagrodzeń oraz świadczeń na
rzecz pracowników i średniorocznego wskaźnika przyrostu
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ustalonego przez
strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego
pracy, a w przypadku braku zawarcia takiego układu, wskaźnika
ustalonego przez uprawniony organ na podstawie ustawy z dnia 16
grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu
przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.2)),
ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski", lub średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych ustalonego w ustawie budżetowej;
2) iloczynu sumy kosztów materiałów, usług
transportowych i średniorocznego wskaźnika cen produkcji
sprzedanej przemysłu;
3) pozostałych kosztów eksploatacji i utrzymania według
planowanych bądź obowiązujących stawek na rok obowiązywania
taryf;
4) planowanych bądź wynikających z zawartej przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne umowy kosztów
zakupionej wody lub kosztów wprowadzanych ścieków do
urządzeń niebędących w posiadaniu przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego;
5) należności nieregularnych, ustalanych na podstawie
odpisów aktualizujących te należności.
2. Koszty, o których mowa w § 7 ust. 2, ustala się w
wielkościach wynikających z umowy kredytowej lub pożyczkowej w
roku obowiązywania taryf na podstawie:
1) spłat rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji
lub umorzenia;
2) odsetek od kredytów i pożyczek, kosztów finansowych
ich obsługi zgodnie z wielkościami wynikającymi z zawartych
umów.
3. Kwotę rat kapitałowych ponad wartość amortyzacji ustala
się w wysokości różnicy pomiędzy kwotą raty do spłaty a
kwotą amortyzacji od przyjętego do eksploatacji danego środka
trwałego w okresie obowiązywania nowej taryfy.
§ 9. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne,
które zgodnie z zawartą umową użytkuje nieodpłatnie środki
trwałe, może uwzględniać w niezbędnych przychodach
amortyzację lub umorzenie, jeżeli zawrze z gminą porozumienie
ustalające, że środki finansowe pozyskane przez
przedsiębiorstwo z tego tytułu, pomniejszone o należny podatek
dochodowy, będą wykorzystywane wyłącznie na cele modernizacji
i odtworzenia tych środków trwałych.
2. Wartość należności nieregularnych uprawdopodabnia się w
sposób określony w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.3)).
3. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, których forma
organizacyjno-prawna uniemożliwia zaliczanie kosztów
amortyzacji lub umorzenia do kosztów uzyskania przychodów,
mogą uwzględniać je w niezbędnych przychodach, stanowiących
podstawę do ustalania cen i stawek opłat, jeżeli środki
pochodzące z amortyzacji lub umorzenia będą stanowić
wyłącznie źródło finansowania modernizacji i odtworzenia
środków trwałych oraz spłaty kredytów i pożyczek
zaciągniętych na sfinansowanie inwestycji.
Rozdział 3
Alokacja kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług
§ 10. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
określa alokację kosztów na taryfowe grupy odbiorców
odpowiednio dla zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.
§ 11. 1. Dla dokonania alokacji na taryfowe grupy
odbiorców usług, uzasadnione koszty pośrednie, wspólne dla
wszystkich rodzajów działalności gospodarczej związanej ze
zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem
ścieków, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dzieli na
poszczególne rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej
oraz na poszczególne taryfowe grupy odbiorców usług.
2. Koszty odprowadzania ścieków opadowych lub roztopowych
kanalizacją ogólnospławną stanowią wspólne dla wszystkich
taryfowych grup odbiorców usług kanalizacyjnych koszty
związane z odprowadzaniem ścieków.
3. Metody podziałów kosztów, o których mowa w ust. 1, nie
mogą ulec zmianie w okresie obowiązywania taryfy.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje
alokacji kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług,
uwzględniając lokalne uwarunkowania, w szczególności:
1) wielkość zróżnicowania kosztów świadczenia usług
w poszczególnych taryfowych grupach odbiorców usług, mierzoną
kosztami jednostkowymi;
2) dostępność danych odnoszących się do
poszczególnych rodzajów kosztów;
3) strukturę i rodzaj planowanych taryf;
4) stabilność stosowanych metod alokacji kosztów;
5) wyposażenie w wodomierze i urządzenia pomiarowe;
6) możliwość wyodrębniania kosztów dla ich
właściwej alokacji.
5. Dla potrzeb alokacji kosztów na taryfowe grupy odbiorców
usług metody podziału kosztów w szczególności uwzględniają
określenie:
1) współczynników alokacji kosztów wyliczonych na
podstawie udziałów poszczególnych taryfowych grup odbiorców
usług w całkowitej ilości dostarczonej wody lub w całkowitej
ilości odebranych ścieków - w odniesieniu do kosztów,
których wysokość dla poszczególnych taryfowych grup
odbiorców usług jest wprost proporcjonalna do wielkości
świadczonych usług dla tych grup;
2) współczynników alokacji kosztów ustalonych w
oparciu o ewidencję księgową kosztów, prowadzoną zgodnie z
obowiązującymi zasadami rachunkowości - w odniesieniu do
kosztów, których nie da się podzielić na poszczególne
taryfowe grupy odbiorców w oparciu o wielkość świadczonych
usług.
6. Metody, o których mowa w ust. 5, mogą uwzględniać
określenie współczynników alokacji kosztów ustalonych w
oparciu o analizę kosztów - w odniesieniu do kosztów
zależnych od uwarunkowań technicznych świadczenia usług, w
szczególności takich jak: wielkość ładunku zanieczyszczeń w
przyjmowanych do odprowadzenia ściekach, wykorzystanie
przepustowości urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
wielkość, rodzaj i sposób zagospodarowania powierzchni
zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni.
§ 12. 1. Dla potrzeb alokacji kosztów system
finansowo-księgowy przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych
powinien zapewniać ewidencjonowanie i przetwarzanie danych
zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. System, o którym mowa w ust. 1, w szczególności powinien
umożliwiać podział na poszczególne rodzaje działalności i
grupy taryfowe odbiorców usług oraz określać:
1) przychody;
2) koszty eksploatacji i utrzymania, z podziałem na
bezpośrednie i pośrednie;
3) odsetki i raty kapitałowe ponad wartość amortyzacji
lub umorzenia od zaciągniętych kredytów lub udzielonych
pożyczek;
4) środki trwałe.
Rozdział 4
Kryteria różnicowania cen i stawek opłat
§ 13. 1. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
dokonuje wyboru rodzaju i struktury taryfy, uwzględniając
lokalne uwarunkowania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków.
2. Taryfowe ceny i stawki opłat powinny być kalkulowane i
różnicowane w taki sposób, żeby zapewnić:
1) uzyskanie z wpłat odbiorców usług przychodów na
poziomie zapewniającym samofinansowanie się działalności
przedsiębiorstwa oraz zysku;
2) motywowanie odbiorców usług do racjonalnego
korzystania z wody i ograniczania zanieczyszczenia ścieków;
3) eliminację subsydiowania skrośnego;
4) łatwość ustalania i sprawdzania należności za
świadczenie usług.
3. Stawkę opłaty abonamentowej kalkuluje się na podstawie
kosztów:
1) utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych lub
kanalizacyjnych;
2) odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego;
3) rozliczenia należności za wodę lub ścieki.
4. Koszty, o których mowa w ust. 3 pkt 1, nie są uwzględniane
w stawce opłaty abonamentowej kalkulowanej dla osób
korzystających z lokali w budynku wielolokalowym, które
rozliczane są zgodnie z umową zawartą z przedsiębiorstwem
wodociągowo-kanalizacyjnym.
5. Koszty, o których mowa w ust. 3 pkt 2, nie są uwzględniane
w stawce opłaty abonamentowej kalkulowanej dla odbiorców usług
rozliczanych na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych
norm zużycia wody i dla odbiorców usług odprowadzających
ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową.
6. Włączenie do stawki opłaty abonamentowej kosztów
utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych lub
kanalizacyjnych pomniejsza odpowiednio o tę część koszty
eksploatacji i utrzymania tych urządzeń przy kalkulowaniu cen
za wodę lub ścieki.
7. Różnicowanie cen i stawek opłat, o których mowa w ust. 2,
zapewnia się w szczególności przez:
1) podział odbiorców usług na grupy taryfowe i
przypisanie do poszczególnych grup odpowiadających im
planowanych kosztów świadczenia usług;
2) wybór rodzaju taryf i odpowiedniej dla poszczególnych
taryf struktury cen i stawek opłat;
3) uwzględnienie, przy określaniu niezbędnych
przychodów odpowiadających poszczególnym taryfowym cenom i
stawkom opłat, zróżnicowania kosztów eksploatacji i
utrzymania odpowiednio do zużycia wody i odprowadzania ścieków
przez odbiorców z poszczególnych grup taryfowych oraz kosztów
wynikających z nakładów inwestycyjnych.
§ 14. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na
podstawie kryteriów, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3,
dokonuje wyboru struktury i rodzaju taryfy, uwzględniając:
1) w zależności od przyjętego rodzaju taryfy dla
poszczególnych taryfowych grup odbiorców usług:
a) taryfę jednolitą - zawierającą jednolite ceny
usług i jednolite stawki opłat dla wszystkich taryfowych grup
odbiorców, odrębne dla zaopatrzenia w wodę i dla odprowadzania
ścieków,
b) taryfę niejednolitą - zawierającą różne dla
poszczególnych taryfowych grup odbiorców ceny za dostarczoną
wodę i ceny za odprowadzane ścieki lub różne dla
poszczególnych grup taryfowych odbiorców stawki opłat;
2) w zależności od struktury taryfy:
a) taryfę jednoczłonową - zawierającą cenę
odniesioną do 1 m3 dostarczanej wody lub 1 m3
odprowadzanych ścieków lub cenę odniesioną do jednostki miary
powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, jej rodzaju
i sposobu zagospodarowania, z której odprowadzane są ścieki
opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową, bez stawki opłaty
abonamentowej,
b) taryfę wieloczłonową - zawierającą ceny i stawki
opłat;
3) w zależności od zróżnicowania cen wody w różnych
przedziałach jej zużycia lub ścieków w różnych
przedziałach ich wprowadzania:
a) taryfę sezonową, charakteryzującą się wyższymi
cenami wody lub ścieków w sezonie szczytowego zapotrzebowania
na usługi wodociągowo-kanalizacyjne i niższymi cenami poza
sezonem,
b) taryfę progresywną, stosowaną przy ograniczonych
możliwościach ujmowania wody lub oczyszczania ścieków przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w której ceny wody
lub ścieków rosną wraz ze wzrostem ich ilości ponad
przedział nie mniejszy, niż to wynika z przepisów dotyczących
przeciętnych norm zużycia wody.
§ 15. 1. Dla określenia taryfowych cen i stawek
opłat, odpowiednio dla zaopatrzenia w wodę i odprowadzania
ścieków, dokonuje się:
1) podziału odbiorców usług na taryfowe grupy
odbiorców usług;
2) wyboru rodzaju taryfy;
3) alokacji niezbędnych przychodów na taryfowe grupy
odbiorców usług;
4) podziału niezbędnych przychodów w poszczególnych
taryfowych grupach odbiorców usług odpowiednio do założonej
struktury cen i rodzaju stawek opłat;
5) obliczania taryfowych cen i rodzaju stawek opłat.
2. Obliczenie taryfowych cen i stawek opłat następuje przez
podzielenie odpowiadających im planowanych rocznych niezbędnych
przychodów przez planowaną roczną ilość świadczonych usług.
3. Planowaną roczną ilość świadczonych usług oblicza się
jako sumę zweryfikowanej ilości świadczonych usług w roku
obrachunkowym poprzedzającym rok planowanego wprowadzenia taryfy
oraz zmiany ilości świadczonych usług, w tym wynikającej w
szczególności z planowanej realizacji wieloletniego planu
rozwoju i modernizacji.
Rozdział 5
Warunki prowadzenia rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w
wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
§ 16. 1. Należności za zbiorowe zaopatrzenie w wodę
i zbiorowe odprowadzanie ścieków ustala się jako iloczyny
taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadających im ilości
świadczonych usług.
2. Ilość pobranej wody w budynkach wyposażonych w wodomierze
główne ustala się zgodnie z ich wskazaniami.
3. W przypadku braku wodomierzy, o których mowa w ust. 2,
ilość dostarczonej wody do budynku ustala się zgodnie z
przepisami dotyczącymi przeciętnych norm zużycia wody.
4. W zależności od wyposażenia budynków w urządzenia
pomiarowe i wodomierze do pomiaru ilości wody bezpowrotnie
zużytej, ilość odprowadzonych ścieków ustala się na
podstawie wskazań urządzenia pomiarowego, a w przypadku jego
braku - jako równą ilości wody pobranej lub ilości wody
pobranej pomniejszonej o ilość wody bezpowrotnie zużytej,
określonej zgodnie z art. 27 ust. 6 ustawy.
5. Jeżeli taryfa zawiera stawkę opłaty abonamentowej,
należności wynikające z jej wysokości regulowane są
niezależnie od tego, czy odbiorca usług pobierał wodę lub
odprowadzał ścieki w okresie rozliczeniowym.
6. Jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
świadczy wyłącznie usługę odprowadzania ścieków oraz brak
jest urządzenia pomiarowego, ilość ścieków ustala się
zgodnie z przepisami dotyczącymi przeciętnych norm zużycia
wody, a w przypadku braku odniesienia w tych normach - jako
równą ilości ścieków określonej w umowie.
7. W rozliczeniach z osobami korzystającymi z lokali w budynku
wielolokalowym oraz z właścicielem lub zarządcą tego budynku
należności za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki mogą
być regulowane na podstawie prognozy ilości usług, które
mają być świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
8. Prognoza, o której mowa w ust. 7, wynika z umowy i jest
ustalana zgodnie z przepisami dotyczącymi przeciętnych norm
zużycia wody lub na podstawie średniego zużycia wody w
ubiegłym okresie rozliczeniowym.
§ 17. 1. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za
dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w terminie
określonym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14
dni od daty jej wysłania lub dostarczenia w inny sposób.
2. Odbiorcy usług, o których mowa w § 16 ust. 7, regulują
należności, których wielkość ustalona jest na podstawie
prognozy, w terminach wynikających z zawartej umowy.
3. Rozliczenie faktycznej ilości świadczonych przez
przedsiębiorstwo usług dokonywane jest na podstawie wskazań
wodomierzy lub urządzenia pomiarowego przynajmniej 1 raz w roku
oraz zawsze przy zmianie cen za wodę lub ścieki, których
ilość nie jest ustalana na podstawie przepisów dotyczących
przeciętnych norm zużycia wody lub jednostki miary powierzchni
zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni. Przepis ust. 1 stosuje
się odpowiednio.
4. Zgłoszenie przez odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości
faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.
5. W przypadku nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych
należności lub, na żądanie odbiorcy usług, zwraca się ją w
terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.
§ 18. 1. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowego
działania wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala
się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy
przed stwierdzeniem niesprawności działania wodomierza, a gdy
nie jest to możliwe - na podstawie średniego zużycia wody w
analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu
średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby
miesięcy nieprawidłowego działania wodomierza.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na wniosek
odbiorcy usług występuje o sprawdzenie prawidłowości
działania wodomierza głównego.
3. W przypadku gdy sprawdzenie prawidłowości działania
wodomierza nie potwierdza zgłoszonych przez odbiorcę usług
zastrzeżeń, pokrywa on koszty sprawdzenia.
Rozdział 6
Wzór wniosku o zatwierdzenie taryf i zakres informacji
zawartych w uzasadnieniu taryf
§ 19. 1. Do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 2
ustawy, dołącza się:
1) taryfę lub taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków;
2) uzasadnienie wniosku.
2. W uzasadnieniu wniosku o zatwierdzenie taryf zamieszcza się
w szczególności informacje dotyczące:
1) zakresu świadczonych usług i lokalnych uwarunkowań
ich świadczenia;
2) standardów jakościowych usług, w tym informację
dotyczącą wpływu określonej taryfy na ich poprawę;
3) spodziewanej poprawy jakości usług przy wprowadzeniu
nowych metod alokacji kosztów;
4) zmian warunków ekonomicznych w czasie obowiązywania
taryf.
3. Do uzasadnienia wniosku o zatwierdzenie taryf dołącza się:
1) ostatnie sprawozdanie finansowe za rok obrotowy;
2) wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń
wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, z zastrzeżeniem art.
21 ust. 7 ustawy;
3) informację o ilości i cenie za zakup wody przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne lub informację o
ilości i cenie za wprowadzenie ścieków do urządzeń
niebędących w posiadaniu tego przedsiębiorstwa;
4) tabele stanowiące załączniki do wzoru wniosku,
będące szczegółową kalkulacją cen i stawek opłat
określające:
a) porównanie cen i stawek opłat taryfy obowiązującej
w dniu złożenia wniosku z cenami i stawkami opłat nowej taryfy
dotyczącej zaopatrzenia w wodę,
b) porównanie cen i stawek opłat taryfy obowiązującej
w dniu złożenia wniosku z cenami i stawkami opłat nowej taryfy
dotyczącej odprowadzania ścieków,
c) ustalenie poziomu niezbędnych przychodów,
d) alokację niezbędnych przychodów według taryfowych
grup odbiorców usług w roku obowiązywania nowych taryf,
e) współczynniki alokacji w roku obowiązywania nowych
taryf,
f) kalkulację cen i stawek opłat za wodę i
odprowadzanie ścieków metodą alokacji prostej,
g) zestawienie przychodów według taryfowych grup
odbiorców usług, z uwzględnieniem wielkości zużycia oraz cen
i stawek opłat w roku obowiązywania nowych taryf w złotych,
h) skutki finansowe zmiany cen i stawek opłat za
zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
4. Wzór wniosku wraz z tabelami, o których mowa w ust. 3 pkt 4,
określa załącznik do rozporządzenia.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 20. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed
dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy
rozporządzenia, o którym mowa w § 21.
§ 21. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury
z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określania taryf, wzoru
wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za
zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
(Dz. U. Nr 26, poz. 257).
§ 22. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 16
sierpnia 2006 r.
1) Minister Budownictwa kieruje działem
administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i
mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Budownictwa (Dz. U. Nr 76, poz. 537).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w
Dz. U. z 1995 r. Nr 43, poz. 221, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z
1998 r. Nr 162, poz. 1112, z 2001 r. Nr 5, poz. 45 i Nr 100, poz.
1080, z 2003 r. Nr 6, poz. 63 oraz z 2004 r. Nr 26, poz. 226 i Nr
240, poz. 2407.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy
zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124,
poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96,
poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz.
2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267,
poz. 2252.
ZAŁĄCZNIK
WZÓR WNIOSKU O ZATWIERDZENIE TARYF DLA ZBIOROWEGO
ZAOPATRZENIA W WODĘ I ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
...................
(miejscowość,
data)
..........................
(przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne)
............
(rada gminy)
WNIOSEK O ZATWIERDZENIE TARYF DLA ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W
WODĘ I ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
.......................................................................
przedkłada
(przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne)
wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków na
terenie gminy ................................................ na
okres od dnia ............... do dnia ................... .
Powyższe taryfy opracowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz.
858) oraz z przepisami wykonawczymi do tej ustawy.
Ceny i stawki opłat zawarte w taryfach określono na
podstawie niezbędnych przychodów dla prowadzenia działalności
w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i
zbiorowegoodprowadzania ścieków na terenie gminy
..................... .
Kierujący
przedsiębiorstwem
wodociągowo-kanalizacyjnym:
........................
.
Załączniki:
tabele od A do H
Tabela A. Porównanie cen i stawek opłat taryfy
obowiązującej w dniu złożenia wniosku z cenami i stawkami
opłat nowej taryfy dotyczącej zaopatrzenia w wodę
Lp. | Wyszczególnienie | Taryfa obowiązująca | Taryfa nowa | Zmiana % 4/3 |
|
taryfowa grupa odbiorców usług | rodzaj cen i stawek opłat | wielkość cen i stawek opłat | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Grupa 1 | - cena wody (zł/m3) - stawka opłaty abonamentowej - ... - cena wskaźnikowa1) |
|||
2 | Grupa 2 | - cena wody (zł/m3) - stawka opłaty abonamentowej - ... - cena wskaźnikowa1) |
|||
3 | Grupa ... | - cena wody (zł/m3) - stawka opłaty abonamentowej - ... - cena wskaźnikowa1) |
Uwaga:
1) Cenę wskaźnikową należy wyliczać jako sumę
rocznych należności za wodę, wynikających z cen i stawek
opłat w zł, podzieloną przez roczną wielkość sprzedaży
wody w m3.
Tabela B. Porównanie cen i stawek opłat taryfy
obowiązującej w dniu złożenia wniosku z cenami i stawkami
opłat nowej taryfy dotyczącej odprowadzania ścieków
Lp. | Wyszczególnienie | Taryfa obowiązująca | Taryfa nowa | Zmiana % 4/3 |
|
taryfowa grupa odbiorców usług | rodzaj cen i stawek opłat | ||||
wielkość cen i stawek opłat | |||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Grupa 1 | - cena usługi odprowadzania
ścieków - stawka opłaty abonamentowej - ... - cena wskaźnikowa1) |
|||
2 | Grupa 2 | - cena usługi odprowadzania
ścieków - stawka opłaty abonamentowej - ... - cena wskaźnikowa1) |
|||
3 | Grupa ... | - cena usługi odprowadzania
ścieków - stawka opłaty abonamentowej - ... - cena wskaźnikowa1) |
Uwaga:
1) Cenę wskaźnikową należy wyliczać jako sumę
rocznych należności za odprowadzone ścieki, wynikającą z cen
i stawek opłat w zł, podzieloną przez roczną ilość
odprowadzonych ścieków.
Tabela C. Ustalenie poziomu niezbędnych przychodów
Lp. | Wyszczególnienie | Przychody - wykonanie | Niezbędne przychody |
rok obrachunkowy poprzedzający
wprowadzenie nowych taryf w zł |
rok obowiązywania nowych taryf w zł |
||
0 | 1 | 2 | 3 |
1 | Zaopatrzenie w wodę | ||
1) koszty eksploatacji i utrzymania, w tym: | |||
a) amortyzacja lub odpisy umorzeniowe | |||
b) koszty zakupionej przez siebie wody | |||
2) raty kapitałowe ponad wartość amortyzacji | |||
3) odsetki | |||
4) należności nieregularne | |||
5) marża zysku | |||
6) wartość niezbędnych przychodów | |||
2 | Odprowadzanie ścieków | ||
1) koszty eksploatacji i utrzymania, w tym: | |||
a) amortyzacja lub odpisy umorzeniowe | |||
b) koszty odprowadzania
ścieków do urządzeń niebędących w posiadaniu przedsiębiorstwa |
|||
2) raty kapitałowe ponad wartość amortyzacji | |||
3) odsetki | |||
4) należności nieregularne | |||
5) marża zysku | |||
6) wartość niezbędnych przychodów | |||
3 | Średnia zmiana wartości przychodów - zaopatrzenie w wodę w % | X | 1) |
4 | Średnia zmiana wartości przychodów - odprowadzanie ścieków w % | X | 2) |
Uwagi:
1) x 100 %.
2) x 100 %.
Tabela D. Alokacja niezbędnych przychodów według
taryfowych grup odbiorców usług w roku obowiązywania nowych
taryf
Lp. | Wyszczególnienie | Współczynnik alokacji wg tabeli E | Taryfowa grupa odbiorców usług | |||
grupa 1 zł | grupa 2 zł | grupa ... zł | ogółem zł | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Zaopatrzenie w wodę | |||||
1) koszty eksploatacji i
utrzymania, w tym: a) koszty bezpośrednie: - amortyzacja lub odpisy umorzeniowe - wynagrodzenie z narzutami - materiały - energia - opłata za korzystanie ze środowiska - podatki i opłaty - inne - usługi obce - pozostałe koszty b) alok.: koszty pośrednie - rozliczenie kosztów wydziałowych i działalności pomocniczej - alokowane koszty ogólne |
A A A A B A A A A A |
|||||
2) raty kapitałowe ponad wartość amortyzacji | A | |||||
3) odsetki | A | |||||
4) należności nieregularne | A | |||||
5) marża zysku | A | |||||
6) razem wartość niezbędnych przychodów | ||||||
2 | Odprowadzanie ścieków | |||||
1) koszty eksploatacji i
utrzymania, w tym: a) koszty bezpośrednie: - amortyzacja lub odpisy umorzeniowe - wynagrodzenie z narzutami - materiały - energia - opłata za korzystanie ze środowiska - podatki i opłaty - inne - usługi obce - pozostałe koszty b) alok.: koszty pośrednie - rozliczenie kosztów wydziałowych i działalności pomocniczej - alokowane koszty ogólne |
C C C C D C C C C C |
|||||
2) raty kapitałowe ponad wartość amortyzacji | C | |||||
3) odsetki | C | |||||
4) należności nieregularne | C | |||||
5) marża zysku | C | |||||
6) razem wartość niezbędnych przychodów |
Tabela E. Współczynniki alokacji w roku obowiązywania
nowych taryf1)
Lp. | Współczynnik alokacji | Wyszczególnienie | Jedn. miary | Taryfowa grupa odbiorców usług | |||
grupa 1 | grupa 2 | grupa ... | ogółem | ||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | A | Sprzedaż roczna wody | m3 % |
||||
2 | B | Przewidywane roczne opłaty za korzystanie ze środowiska - usługi zaopatrzenia w wodę | zł % |
||||
3 | C | Ilość roczna dostarczanych ścieków | m3 % |
||||
4 | D | Przewidywane roczne opłaty za korzystanie ze środowiska - usługi odprowadzania ścieków | zł % |
Uwaga:
1) Dostosować do konstrukcji taryfy.
Tabela F. Kalkulacja cen i stawek opłat za wodę i
odprowadzanie ścieków metodą alokacji prostej1)
Lp. | Wyszczególnienie | Taryfowa grupa odbiorców usług | ||
grupa 1 | grupa 2 | grupa... | ||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Zaopatrzenie w wodę | |||
1) wartość niezbędnych przychodów w zł/rok | ||||
w tym: | ||||
a) wartość niezbędnych
przychodów rozliczanych za ilość dostarczonej wody |
||||
b) wartość niezbędnych
przychodów rozliczanych stawką opłaty abonamentowej |
||||
2) zużycie wody w m3/rok | ||||
3) liczba odbiorców | ||||
4) cena 1 m3 wody w zł/m3 2) | ||||
5) stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę w zł/m-c 3) | ||||
2 | Odprowadzanie ścieków | |||
1) wartość niezbędnych przychodów w zł/rok | ||||
2) odprowadzone ścieki w m3/rok | ||||
3) cena usługi odprowadzania ścieków w zł/m3 4) | ||||
4) ... |
Uwagi:
1) Dostosować do konstrukcji taryfy.
2) (wartość z wiersza 1.1 a) : (wartość z
wiersza 1.2).
3) : 12 miesięcy.
4) (wartość z wiersza 2.1) : (wartość z wiersza
2.2).
Tabela G. Zestawienie przychodów według taryfowych grup
odbiorców usług, z uwzględnieniem wielkości zużycia oraz cen
i stawek opłat w roku obowiązywania nowych taryf w złotych1)
Lp. | Wyszczególnienie | Taryfowa grupa odbiorców usług | |||
grupa 1 | grupa 2 | grupa ... | ogółem | ||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Zaopatrzenie w wodę | ||||
1) zużycie wody w m3/rok | |||||
2) cena za m3 wody w zł/m3 | |||||
3) stawka opłaty abonamentowej | |||||
4) przychody wg należności za
ilości dostarczonej wody (cena) w zł/rok |
|||||
5) przychody wg należności za stawki opłat abonamentowych w zł/rok | |||||
Wartość przychodów w zł/rok | |||||
2 | Odprowadzanie ścieków | ||||
1) ilość ścieków odprowadzonych rocznie w m3/rok | |||||
2) cena usługi odprowadzenia ścieków w zł/m3 | |||||
3) stawka opłaty abonamentowej | |||||
4) przychody wg należności za
ilość odprowadzonych ścieków (cena) w zł/rok |
|||||
5) przychody wg należności za stawki opłat abonamentowych w zł/rok | |||||
Wartość przychodów w zł/rok |
Uwaga:
1) Dostosować do konstrukcji taryf.
Tabela H. Skutki finansowe zmiany cen i stawek opłat za
zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków
Lp. | Wyszczególnienie | Taryfowa grupa odbiorców usług | |||
grupa 1 | grupa 2 | grupa ... | ogółem | ||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Zaopatrzenie w wodę | ||||
Wartość przychodów | |||||
1) w roku obowiązywania nowych taryf | |||||
2) w roku obrachunkowym poprzedzającym wprowadzenie nowych taryf | |||||
Wzrost przychodów1) | |||||
2 | Odprowadzanie ścieków | ||||
Wartość przychodów | |||||
1) w roku obowiązywania nowych taryf | |||||
2) w roku obrachunkowym
poprzedzającym wprowadzenie nowych taryf (pro forma) |
|||||
Wzrost przychodów2) |
Uwagi:
1) x 100 %.
2) x 100 %.