PRAWO WODNE - ustawa z dnia 18 lipca 2001
/Dz.U. nr 115 poz. 1229 z 11 października 2001 r./
Dział III. Ochrona wód
Rozdział 1. Zasady ochrony wód
Art. 38. 1. Wody podlegają ochronie, niezależnie od tego, czyją stanowią własność.
2. Celem ochrony wód jest utrzymywanie lub poprawa jakości
wód, biologicznych stosunków w środowisku wodnym i na
obszarach zalewowych, tak aby wody osiągnęły co najmniej dobry stan
ekologiczny i w zależności od potrzeb nadawały się do:
1) zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia,
2) bytowania ryb w warunkach naturalnych oraz umożliwiały ich migrację,
3) rekreacji oraz uprawiania sportów wodnych.
3. Ochrona wód polega w szczególności na:
1) unikaniu, eliminacji i ograniczaniu
zanieczyszczenia wód, w szczególności zanieczyszczenia
substancjami szczególnie szkodliwymi dla środowiska wodnego,
2) zapobieganiu niekorzystnym zmianom
naturalnych przepływów wody albo naturalnych poziomów
zwierciadła wody.
4. Ochrona wód jest realizowana z uwzględnieniem
postanowień działu I i działu III w tytule II oraz działów I-III
w tytule III ustawy - Prawo ochrony środowiska.
Art. 39. Zabrania się wprowadzania ścieków:
1) bezpośrednio do poziomów wodonośnych wód podziemnych,
2) do wód powierzchniowych oraz do ziemi:
a) jeżeli byłoby to
sprzeczne z warunkami wynikającymi z utworzenia obszarów
chronionych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 października
1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079, Nr 100,
poz. 1085 i Nr 110, poz. 1189), stref oraz obszarów ochronnych
ustanowionych na podstawie art. 58 i 60,
b) w pasie technicznym, o którym mowa w art. 23,
c) w obrębie kąpielisk, plaż
publicznych nad wodami oraz w odległości mniejszej niż 1 km od ich
granic,
3) do wód stojących,
4) do jezior oraz do ich dopływów,
jeżeli czas dopływu ścieków do jeziora byłby krótszy niż
jedna doba,
5) do ziemi, jeżeli stopień oczyszczenia
ścieków lub miąższość warstwy gruntu nad zwierciadłem wód
podziemnych nie stanowi zabezpieczenia tych wód przed
zanieczyszczeniem.
Art. 40. 1. Zabrania się:
1) wprowadzania do wód
odpadów, w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o
odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628), oraz ciekłych odchodów
zwierzęcych,
2) spławiania do wód śniegu
wywożonego z terenów zanieczyszczonych, a w szczególności
z centrów miast, terenów przemysłowych, terenów
składowych, baz transportowych, dróg o dużym natężeniu ruchu
wraz z parkingami, oraz jego składowania na terenach położonych między
wałem przeciwpowodziowym a linią brzegu wody lub w odległości mniejszej
niż 50 m od linii brzegu wody,
3) lokalizowania na obszarach
bezpośredniego zagrożenia powodzią inwestycji zaliczanych do
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, gromadzenia
ścieków, odchodów zwierzęcych, środków
chemicznych, a także innych materiałów, które mogą
zanieczyścić wody, prowadzenia odzysku lub unieszkodliwiania
odpadów, w tym w szczególności ich składowania,
4) mycia pojazdów w wodach powierzchniowych oraz nad brzegami tych wód,
5) pobierania z wód
powierzchniowych wody bezpośrednio do opryskiwaczy rolniczych oraz ich
mycia w tych wodach,
6) używania farb produkowanych na bazie
związków organiczno-cynowych (TBT) do konserwacji technicznych
konstrukcji podwodnych.
2. Zakazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, nie dotyczą
wykorzystywania gruzu, mas ziemnych oraz skalnych przy wykonywaniu
robót związanych z utrzymywaniem lub regulacją wód, a
także lokalizowania inwestycji gospodarki rybackiej.
3. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze
decyzji, zwolnić od zakazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w
części dotyczącej gromadzenia ścieków, a także innych
materiałów, prowadzenia odzysku lub unieszkodliwiania
odpadów, jeżeli wystąpi istotna potrzeba ekonomiczna lub
społeczna, a zwolnienie to nie spowoduje zagrożenia dla jakości
wód w przypadku wystąpienia powodzi.
Art. 41. 1. Ścieki wprowadzane do wód lub
do ziemi w ramach zwykłego albo szczególnego korzystania z
wód, oczyszczone w stopniu wymaganym przepisami ustawy, nie
mogą:
1) zawierać:
a) odpadów oraz zanieczyszczeń pływających,
b)
dwuchloro-dwufenylo-trójchloroetanu (DDT), wielopierścieniowych
chlorowanych dwufenyli (PCB) oraz wielopierścieniowych chlorowanych
trójfenyli (PCT),
c) chorobotwórczych
drobnoustrojów pochodzących z obiektów, w których
leczeni są chorzy na choroby zakaźne,
2) powodować w tych wodach:
a) zmian w naturalnej, charakterystycznej dla nich biocenozie,
b) zmian naturalnej mętności, barwy, zapachu,
c) formowania się osadów lub piany.
2. Zabrania się rozcieńczania ścieków wodą w celu uzyskania ich stanu oraz składu zgodnego z przepisami.
Art. 42. 1. Wprowadzający ścieki do wód
lub do ziemi są obowiązani zapewnić ochronę wód przed
zanieczyszczeniem, w szczególności przez budowę i eksploatację
urządzeń służących tej ochronie, a tam, gdzie jest to celowe,
powtórne wykorzystanie oczyszczonych ścieków.
Wybór miejsca i sposobu wykorzystania albo usuwania
ścieków powinien minimalizować negatywne oddziaływania na
środowisko.
2. Obiekt budowlany lub zespół takich obiektów,
których użytkowanie jest związane z wprowadzaniem ścieków
do wód lub do ziemi, nie może zostać oddany do użytkowania,
jeżeli nie zostały spełnione wymagania, o których mowa w art. 76
ustawy - Prawo ochrony środowiska.
3. Budowę urządzeń służących do zaopatrzenia w wodę realizuje się
jednocześnie z rozwiązaniem spraw gospodarki ściekowej, w
szczególności przez budowę systemów kanalizacyjnych i
oczyszczalni ścieków.
4. W miejscach, gdzie budowa systemów kanalizacyjnych nie
przyniosłaby korzyści dla środowiska lub powodowałaby nadmierne koszty,
należy stosować systemy indywidualne lub inne rozwiązania zapewniające
ochronę środowiska.
Art. 43. 1. Aglomeracje o równoważnej
liczbie mieszkańców powyżej 2000 powinny być wyposażone w sieci
kanalizacyjne dla ścieków komunalnych zakończone oczyszczalniami
ścieków, zgodnie z ustaleniami krajowego programu oczyszczania
ścieków komunalnych.
2. Aglomeracja oznacza teren na którym zaludnienie lub
działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki
komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków
komunalnych, natomiast przez jednego równoważnego mieszkańca
rozumie się ładunek substancji organicznych biologicznie rozkładalnych
wyrażony jako wskaźnik pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania na
tlen w ilości 60 g tlenu na dobę.
3. Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych,
którego integralną część stanowi wykaz aglomeracji, o
których mowa w ust. 1, oraz wykaz niezbędnych przedsięwzięć w
zakresie budowy i modernizacji zbiorczych sieci kanalizacyjnych i
oczyszczalni ścieków komunalnych sporządza minister właściwy do
spraw środowiska, a zatwierdza Rada Ministrów.
4. Minister właściwy do spraw środowiska przedkłada co dwa lata
Radzie Ministrów sprawozdanie z wykonania krajowego programu
oczyszczania ścieków komunalnych.
5. Przepisy ust. 1-4 nie naruszają obowiązku gmin w zakresie
usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych wynikających z
przepisów o samorządzie gminnym.
Art. 44. 1. Ścieki bytowe oraz ścieki komunalne
lub przemysłowe o składzie zbliżonym do ścieków bytowych, a
także ścieki, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. f),
mogą być oczyszczane przez ich rolnicze wykorzystanie.
2. Przez rolnicze wykorzystanie ścieków, o którym
mowa w ust. 1, rozumie się zastosowanie ścieków do nawadniania
oraz nawożenia użytków rolnych oraz stawów
wykorzystywanych do chowu lub hodowli ryb.
3. Roczne i sezonowe dawki ścieków wykorzystywanych
rolniczo nie mogą przekroczyć zapotrzebowania roślin na azot, potas,
wodę oraz utrudniać przebiegu procesów samooczyszczania się
gleby.
4. Zabrania się rolniczego wykorzystania ścieków:
1) gdy grunt jest zamarznięty do
głębokości 30 cm lub przykryty śniegiem, z wyjątkiem dna stawów
ziemnych wykorzystywanych do chowu i hodowli ryb,
2) na gruntach wykorzystywanych do upraw
roślin, przeznaczonych do spożycia w stanie surowym,
3) na gruntach, w których
zwierciadło wód podziemnych znajduje się płycej niż 1,5 m od
powierzchni ziemi lub od dna rowu rozprowadzającego ścieki,
4) na obszarach o spadku terenu większym niż:
a) 10% dla gruntów ornych,
b) 20% dla łąk, pastwisk oraz plantacji drzew leśnych.
Art. 45. 1. Minister właściwy do spraw
środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki
wodnej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) substancje szczególnie szkodliwe
dla środowiska wodnego, powodujące zanieczyszczenie wód,
które powinno być eliminowane (wykaz I), oraz substancje
szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, powodujące
zanieczyszczenie wód, które powinno być ograniczane
(wykaz II),
2) metodyki referencyjne badania stopnia
biodegradacji substancji powierzchniowoczynnych zawartych w produktach,
których stosowanie może mieć wpływ na jakość wód,
3) warunki, jakie należy spełnić przy
wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w celu
rolniczego wykorzystania ścieków, a także miejsce i
częstotliwość pobierania próbek ścieków, metodyki
referencyjne analizy i sposób oceny, czy ścieki odpowiadają
wymaganym warunkom.
2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki może określić, w drodze
rozporządzenia, dopuszczalne masy substancji, które mogą być
odprowadzane w ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach,
przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału,
paliwa lub powstającego produktu.
3. Ministrowie, wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględnią:
1) właściwości substancji
szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, a zwłaszcza ich
toksyczność, trwałość w środowisku, zdolność do bioakumulacji oraz
zagrożenie, jakie mogą one powodować dla wód oraz życia lub
zdrowia ludzi,
2) obecny stan wód i ich podatność na eutrofizację,
3) efektywność usuwania zanieczyszczeń ze
ścieków w procesach ich oczyszczania,
4) rozwój technik umożliwiających stopniowe zmniejszanie emisji,
5) położenie, rzeźbę terenu i rodzaj gleb
na obszarach, na których może być stosowane rolnicze
wykorzystanie ścieków.
4. Ministrowie, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, będą się kierować potrzebą:
1) zapobieżenia zagrożenia dla życia i
zdrowia ludzi powodowanego wprowadzaniem do wód substancji
szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego,
2) zapewnienia 75% redukcji całkowitego
ładunku azotu i fosforu w ściekach komunalnych pochodzących z całego
terytorium państwa w celu ochrony wód powierzchniowych, w tym
wód morskich, przed eutrofizacją,
3) minimalizacji kosztów
oczyszczania ścieków komunalnych przy osiągnięciu celów
zakładanych w pkt 2,
4) spełnienia wymagań zdrowotnych
dotyczących żywności i pasz na terenach rolniczego wykorzystania
ścieków.
5. Zasady postępowania z osadami ściekowymi określają przepisy ustawy o odpadach.
Art. 46. 1. Zakłady pobierające wodę oraz
przeznaczające ścieki do rolniczego wykorzystania obowiązane są
prowadzić pomiary ich ilości i jakości.
2. Obowiązki w zakresie pomiarów ilości i jakości
ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi określają
przepisy ustawy - Prawo ochrony środowiska.
3. Zakłady wprowadzające ścieki do wód lub do ziemi mogą zostać obowiązane do prowadzenia pomiarów jakości:
1) wód powierzchniowych powyżej i poniżej miejsca zrzutu ścieków,
2) wód podziemnych.
4. Zakłady pobierające wodę w ilości większej niż 100 m3 na dobę są obowiązane do dokonywania systematycznego pomiaru ilości pobieranej wody.
Art. 47. 1. Produkcję rolną prowadzi się w
sposób ograniczający i zapobiegający zanieczyszczaniu wód
związkami azotu pochodzącymi ze źródeł rolniczych, przy czym
przez związki azotu rozumie się wszelkie substancje zawierające azot, z
wyjątkiem gazowego azotu cząsteczkowego.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw środowiska, biorąc pod uwagę wymagania, o
których mowa w ust. 1, opracuje zbiór zasad dobrej
praktyki rolniczej i upowszechni te zasady, w szczególności w
drodze organizowania szkoleń dla rolników.
3. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej określi, w
drodze rozporządzenia, wody powierzchniowe i podziemne wrażliwe na
zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz
obszary szczególnie narażone, z których odpływ azotu ze
źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć,
uwzględniając:
1) zawartość związków azotu w
wodach powierzchniowych i podziemnych, ze szczególnym
uwzględnieniem wód pobieranych do zaopatrzenia ludności w wodę
przeznaczoną do spożycia,
2) stopień eutrofizacji
śródlądowych wód powierzchniowych, morskich wód
wewnętrznych i wód przybrzeżnych, dla których czynnikiem
eutrofizacji jest azot,
3) charakterystykę terenu, ze
szczególnym uwzględnieniem: rodzaju działalności rolniczej,
struktury użytków rolnych, koncentracji produkcji zwierzęcej,
rodzaju gleb i klimatu.
4. Wody i obszary, o których mowa w ust. 3, poddaje się co
4 lata weryfikacji w celu uwzględnienia zmian czynników
nieprzewidzianych podczas ich wyznaczania.
5. Wyznaczenia i weryfikacji wód i obszarów, o
których mowa w ust. 3, dokonuje się w oparciu o pomiary
dokonywane w ramach państwowego monitoringu środowiska.
6. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska dokonuje, co 4
lata, oceny stopnia eutrofizacji śródlądowych wód
powierzchniowych, morskich wód wewnętrznych i wód
przybrzeżnych.
7. Dla każdego z obszarów, o którym mowa w ust. 3, w
ciągu 2 lat od jego wyznaczenia dyrektor regionalnego zarządu
gospodarki wodnej opracuje program działań mających na celu
ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych, o którym
mowa w art. 84 ustawy - Prawo ochrony środowiska; program wprowadzany
jest w drodze rozporządzenia dyrektora regionalnego zarządu gospodarki
wodnej.
8. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw rolnictwa oraz ministrem właściwym do
spraw rozwoju wsi, określi, w drodze rozporządzenia:
1) kryteria wyznaczania wód
wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł
rolniczych,
2) szczegółowe wymagania, jakim
powinny odpowiadać programy działań mających na celu ograniczenie
odpływu azotu ze źródeł rolniczych.
9. Minister właściwy do spraw środowiska, określając:
1) kryteria wyznaczania wód
wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł
rolniczych, uwzględni w szczególności dopuszczalne stężenie
azotanów w wodach stanowiących źródło poboru wody
przeznaczonej do spożycia oraz podatność wód na eutrofizację,
2) szczegółowe wymagania, jakim
powinny odpowiadać programy działań, wskaże w szczególności:
a) rodzaj i zakres
działań, jakie mogą być wprowadzone do obowiązkowego stosowania w
obszarach szczególnie narażonych, dotyczących w
szczególności stosowania nawozów, przechowywania
nawozów naturalnych, sposobu gospodarowania gruntami,
b) terminy wprowadzania
poszczególnych działań w życie i okresy ich obowiązywania,
c) wzory
dokumentów stosowanych w celu kontroli i monitorowania oraz
dokumentowania realizacji działań wynikających z programu i
efektów wdrażania programu,
3) tryb opracowania programów, uwzględni potrzebę
wszechstronnych konsultacji projektów programów, w
szczególności z organizacjami społeczno-zawodowymi
rolników.
Art. 48. 1. Ścieki ze statku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, usuwa się do urządzenia odbiorczego na lądzie.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do statków bez napędu
mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2
lub o napędzie mechanicznym o mocy silników do 20 kW,
niewyposażonych w urządzenia sanitarne, a używanych wyłącznie do
celów sportowych oraz rekreacyjnych.
3. Warunki ochrony morskich wód wewnętrznych oraz
wód morza terytorialnego przed zanieczyszczeniem ze
statków i innych obiektów morskich określają przepisy
ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza
przez statki (Dz. U. Nr 47, poz. 243 i z 2000 r. Nr 109, poz. 1156).
Art. 49. 1. Oceny jakości wód powierzchniowych i podziemnych dokonuje się w ramach państwowego monitoringu środowiska.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska prowadzi
okresowe badania kontrolne jakości wód powierzchniowych i
podziemnych.
3. Gdy jest to uzasadnione specyfiką badań, obowiązki dotyczące
prowadzenia badania jakości wód powierzchniowych i podziemnych
wykonuje Główny Inspektor Ochrony Środowiska.
4. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej określi, w drodze
rozporządzenia:
1) klasyfikację dla prezentowania stanu:
a) wód
powierzchniowych, biorąc w szczególności za podstawę elementy:
biologiczne, hydrologiczne, morfologiczne, chemiczne i
fizyczno-chemiczne,
b) wód
podziemnych, biorąc za podstawę elementy ilościowe i chemiczne,
2) sposób prowadzenia monitoringu
stanu wód powierzchniowych i podziemnych, uwzględniający:
a) kryteria wyznaczania punktów poboru próbek do badań,
b) zakres i częstotliwość badań,
c) wybór elementów jakości,
d) dodatkowe wymogi monitoringu dla obszarów chronionych,
e) metodyki
referencyjne badań oraz warunki zapewnienia jakości danych,
f) sposób
oceny wyników badań, g) zakres badań, o
których mowa w ust. 3, 3) sposób
interpretacji wyników i prezentacji stanu wód
powierzchniowych i podziemnych.
5. Minister, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust.
4, będzie się kierować istniejącymi metodykami badań oraz oceny jakości
wód, a także potrzebą zapewnienia wiarygodności prezentowanych
informacji o stanie jakości wód.
Art. 50. 1. Minister właściwy do spraw
środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki
wodnej oraz ministrem właściwym do spraw zdrowia, określi, w drodze
rozporządzenia, wymagania, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe
wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do
spożycia, a także częstotliwość pobierania próbek wody, metodyki
referencyjne analiz i sposób oceny, czy wody odpowiadają
wymaganym warunkom.
2. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej oraz ministrem właściwym
do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakim
powinny odpowiadać wody śródlądowe będące środowiskiem życia ryb
w warunkach naturalnych oraz morskie wody wewnętrzne i wody przybrzeżne
będące środowiskiem życia skorupiaków i mięczaków, a
także częstotliwość pobierania próbek wody, metodyki
referencyjne analiz i sposób oceny, czy wody odpowiadają
wymaganym warunkom.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw gospodarki wodnej oraz ministrem właściwym do spraw
gospodarki morskiej, określi, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakim
powinna odpowiadać woda w kąpieliskach, a także częstotliwość
pobierania próbek wody, metodyki referencyjne analiz i
sposób oceny, czy wody odpowiadają wymaganym warunkom, oraz
sposób informowania ludności o jakości wody w kąpieliskach.
4. Wydając rozporządzenie, o którym mowa:
1) w ust. 1 - minister uwzględni
podział wód na 3 kategorie w dostosowaniu do standardowych
procesów uzdatniania, jakim wody z uwagi na ich zanieczyszczenie
muszą być poddane w celu uzyskania wody przeznaczonej do spożycia, a
także będzie się kierował efektywnością tych procesów oraz
potrzebą sukcesywnej poprawy jakości wód wykorzystywanych do
poboru wody przeznaczonej do spożycia,
2) w ust. 2 - minister uwzględni
podział wód na wody dla ryb łososiowatych oraz wody dla ryb
karpiowatych i będzie się kierował potrzebą ochrony populacji ryb przed
szkodliwymi skutkami zanieczyszczenia wody, a ponadto będzie miał na
uwadze ochronę zdrowia konsumentów ryb oraz produktów
wytwarzanych ze skorupiaków i mięczaków, a tym samym
potrzebę zabezpieczenia określonych populacji skorupiaków i
mięczaków przed szkodliwymi skutkami wprowadzania zanieczyszczeń
do wód morskich,
3) w ust. 3 - minister uwzględni
ochronę zdrowia publicznego, potrzebę sukcesywnej poprawy jakości wody
w kąpieliskach oraz potrzebę dostarczania społeczeństwu informacji w
tym zakresie.
5. Wody powierzchniowe, które nie spełniają wymagań
określonych na podstawie ust. 1, nie mogą być wykorzystywane do
zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Mogą one być
użyte do tego celu tylko w sytuacjach wyjątkowych, pod warunkiem
zastosowania odpowiednich procedur, w tym mieszania z wodami innego
pochodzenia, gwarantujących spełnienie wymagań dotyczących jakości wody
przeznaczonej do spożycia przez ludzi określonych na podstawie ustawy z
dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).
Rozdział 2. Strefy oraz obszary ochronne
Art. 51. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości
wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia
oraz zaopatrzenia zakładów wymagających wody wysokiej jakości, a
także ze względu na ochronę zasobów wodnych, mogą być
ustanawiane: 1) strefy ochronne ujęć wody,
2) obszary ochronne zbiorników wód
śródlądowych.
Art. 52. 1. Strefę ochronną ujęcia wody, zwaną
dalej "strefą ochronną", stanowi obszar, na którym obowiązują
zakazy, nakazy i ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów
oraz korzystania z wody.
2. Strefę ochronną dzieli się na teren ochrony:
1) bezpośredniej,
2) pośredniej.
3. Dopuszcza się ustanowienie strefy ochronnej obejmującej
wyłącznie teren ochrony bezpośredniej, jeżeli jest to uzasadnione
lokalnymi warunkami hydrogeologicznymi, hydrologicznymi i
geomorfologicznymi oraz zapewnia konieczną ochronę ujmowanej wody.
Art. 53. 1. Na terenie ochrony bezpośredniej
ujęć wód podziemnych oraz powierzchniowych zabronione jest
użytkowanie gruntów do celów niezwiązanych z eksploatacją
ujęcia wody.
2. Na terenie ochrony bezpośredniej ujęć wód należy:
1) odprowadzać wody opadowe w sposób
uniemożliwiający przedostawanie się ich do urządzeń służących do poboru
wody,
2) zagospodarować teren zielenią,
3) odprowadzać poza granicę terenu ochrony
bezpośredniej ścieki z urządzeń sanitarnych, przeznaczonych do użytku
osób zatrudnionych przy obsłudze urządzeń służących do poboru
wody,
4) ograniczyć do niezbędnych potrzeb przebywanie
osób niezatrudnionych przy obsłudze urządzeń służących do poboru
wody.
3. Teren ochrony bezpośredniej należy ogrodzić, a jego granice
przebiegające przez wody powierzchniowe oznaczyć za pomocą
rozmieszczonych w widocznych miejscach stałych znaków stojących
lub pływających; na ogrodzeniu oraz znakach należy umieścić tablice
zawierające informacje o ujęciu wody i zakazie wstępu osób
nieupoważnionych.
Art. 54. 1. Na terenach ochrony pośredniej może
być zabronione lub ograniczone wykonywanie robót oraz innych
czynności powodujących zmniejszenie przydatności ujmowanej wody lub
wydajności ujęcia, a w szczególności:
1) wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
2) rolnicze wykorzystanie ścieków,
3) przechowywanie lub składowanie odpadów promieniotwórczych,
4) stosowanie nawozów oraz środków ochrony roślin,
5) budowa autostrad, dróg oraz torów kolejowych,
6) wykonywanie robót melioracyjnych oraz wykopów ziemnych,
7) lokalizowanie zakładów przemysłowych oraz ferm chowu lub hodowli zwierząt,
8) lokalizowanie magazynów
produktów ropopochodnych oraz innych substancji, a także
rurociągów do ich transportu,
9) lokalizowanie składowisk odpadów komunalnych lub przemysłowych,
10) mycie pojazdów mechanicznych,
11) urządzanie parkingów, obozowisk oraz kąpielisk,
12) lokalizowanie nowych ujęć wody,
13) lokalizowanie cmentarzy oraz grzebanie zwłok zwierzęcych.
2. Na terenach ochrony pośredniej ujęcia wody podziemnej,
oprócz zakazów lub ograniczeń, o których mowa w
ust. 1, może być zabronione lub ograniczone:
1) wydobywanie kopalin,
2) wykonywanie odwodnień budowlanych lub
górniczych. 3. Na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody
powierzchniowej, oprócz zakazów lub ograniczeń, o
których mowa w ust. 1, może być zabronione lub ograniczone:
1) lokalizowanie budownictwa mieszkalnego oraz
turystycznego, 2) używanie samolotów do
przeprowadzania zabiegów rolniczych,
3) urządzanie pryzm kiszonkowych,
4) chów lub hodowla ryb, ich dokarmianie lub zanęcanie,
5) pojenie oraz wypasanie zwierząt,
6) wydobywanie kamienia, żwiru, piasku oraz
innych materiałów, a także wycinanie roślin z wód lub
brzegu,
7) uprawianie sportów wodnych,
8) użytkowanie statków o napędzie spalinowym.
4. Na właścicieli gruntów położonych na terenie ochrony
pośredniej może być nałożony obowiązek stosowania odpowiednich upraw
rolnych lub leśnych, a także zlikwidowania nieczynnych studni oraz, na
ich koszt, ognisk zanieczyszczeń wody.
5. Przy ustalaniu zakazów, nakazów i ograniczeń
dotyczących użytkowania gruntów na terenie ochrony pośredniej
należy uwzględnić warunki infiltracji zanieczyszczeń do poziomu
wodonośnego, z którego woda jest ujmowana.
Art. 55. 1. Teren ochrony pośredniej ujęcia
wód podziemnych obejmuje obszar zasilania ujęcia wody; jeżeli
czas przepływu wody od granicy obszaru zasilania do ujęcia jest dłuższy
od 25 lat, strefa ochronna powinna obejmować obszar wyznaczony
25-letnim czasem wymiany wody w warstwie wodonośnej.
2. Teren ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych wyznacza
się na podstawie ustaleń zawartych w dokumentacji hydrogeologicznej
tego ujęcia.
Art. 56. 1. Strefę ochronną ujęcia wód
powierzchniowych określa się tak, aby trwale zapewnić jakość wody
zgodną z przepisami wydanymi na podstawie art. 50 ust. 1 oraz aby
zabezpieczyć wydajność ujęcia wody.
2. Strefę ochronną wyznacza się na podstawie wyników
przeprowadzonych badań hydrologicznych, hydrograficznych i
geomorfologicznych obszaru zasilania ujęcia.
3. Strefa ochronna ujęcia wody z potoku górskiego lub z
górnego biegu rzeki może obejmować całą zlewnię cieku powyżej
ujęcia wody.
Art. 57. 1. Granice terenu ochrony pośredniej
ujęcia wody należy oznaczyć przez umieszczenie, w punktach przecięcia
się granic ze szlakami komunikacyjnymi oraz w innych
charakterystycznych punktach terenu, tablic zawierających informacje o
ustanowieniu strefy.
2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze
rozporządzenia, wzory tablic informacyjnych, o których mowa w
ust. 1 oraz w art. 53 ust. 3, a w szczególności ich rozmiar,
kształt, kolor, wzór i wielkość napisu.
Art. 58. 1. Strefę ochronną, z zastrzeżeniem
ust. 5, ustanawia, w drodze rozporządzenia, dyrektor regionalnego
zarządu gospodarki wodnej, na wniosek i koszt właściciela ujęcia wody,
wskazując zakazy, nakazy, ograniczenia oraz obszary, na których
obowiązują, stosownie do przepisów art. 52-57.
2. Wniosek o ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody zawiera:
1) uzasadnienie potrzeby ustanowienia
strefy ochronnej oraz propozycje granic wraz z planem sytuacyjnym,
2) charakterystykę techniczną ujęcia wody,
3) propozycje zakazów,
nakazów i ograniczeń dotyczących użytkowania gruntów oraz
korzystania z wód na terenach ochrony pośredniej.
3. Do wniosku o ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody podziemnej dołącza się dokumentację hydrogeologiczną.
4. Obowiązek, o którym mowa w art. 53 ust. 3 i art. 57 ust. 1, należy do właściciela ujęcia wody.
5. W przypadku, o którym mowa w art. 52 ust. 3, strefę
ochronną obejmującą wyłącznie teren ochrony bezpośredniej ustanawia, na
wniosek i koszt właściciela ujęcia wody, w drodze decyzji, organ
właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego; kopię wydanej decyzji
organ przekazuje właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki
wodnej.
Art. 59. 1. Obszary ochronne zbiorników
wód śródlądowych, zwane dalej "obszarami ochronnymi",
stanowią obszary, na których obowiązują zakazy, nakazy oraz
ograniczenia w zakresie użytkowania gruntów lub korzystania z
wody w celu ochrony zasobów tych wód przed degradacją.
2. Na obszarach ochronnych można zabronić wznoszenia
obiektów budowlanych oraz wykonywania robót lub innych
czynności, które mogą spowodować trwałe zanieczyszczenie
gruntów lub wód, a w szczególności lokalizowania
inwestycji zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko.
Art. 60. Obszar ochronny ustanawia, w drodze
rozporządzenia, dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej, na
podstawie planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, wskazując
zakazy, nakazy lub ograniczenia oraz obszary, na których
obowiązują, stosownie do przepisów art. 59.
Art. 61. 1. Za szkody poniesione w związku z
wprowadzeniem w strefie ochronnej zakazów, nakazów oraz
ograniczeń w zakresie użytkowania gruntów lub korzystania z
wód właścicielowi nieruchomości położonej w tej strefie
przysługuje odszkodowanie od właściciela ujęcia wody na zasadach
określonych w ustawie.
2. Zasady wypłaty odszkodowań w wyniku ograniczenia sposobu
korzystania z nieruchomości w związku z ustanowieniem obszarów
ochronnych zbiorników wód śródlądowych określają
przepisy o ochronie środowiska.