Wykaz zalecanych czynności
Inkasent:
-
codziennie po
zakończeniu pracy wydrukować raport z danego dnia z każdej książki
odczytowej,
-
przy
rozliczeniu (oddanie danych do PC) wydrukować raport pełny bez podania daty
/z każdej książki/,
-
codziennie
naładować akumulator do drukarki oraz w komputerze inkasenckim,
-
w terenie po
wprowadzeniu odczytu wydrukować fakturę /także przy powtórzonym stanie
wodomierza/,
-
w miarę
możliwości pobrać całość należności, jeśli odbiorca nie posiada wystarczającej
kwoty, w pierwszej kolejności odsetki, potem dług, zaś na końcu
bieżącą fakturę,
-
PSION:
codziennie sprawdzać stan naładowania baterii (Shift + Ctrl + B),
-
PSION: posiadać
zapasowy kabel PSION-drukarka /nie dotyczy smartfonów i palmtopów/,
-
posiadać zapas
rolek na minimum 2 tygodnie pracy /zamówić z wyprzedzeniem/,
-
w przypadku
zmian cen sprawdzić, czy są nowe ceny; zalecany wydruk w
biurze faktury i jej weryfikacja poprawności naliczenia po starych i nowych cenach.
Obsługa programu WODA32:
Codziennie:
-
wykonać
kopię baz danych na przesłany pendrive /niezależnie od
kopii sporządzanej przez informatyka-administratora/,
pendrive przechowywać w innym
miejscu niż komputer, np. w sejfie,
-
uwagi/błędy
zgłaszać niezwłocznie.
W ostatnim dniu roboczym miesiąca:
-
rozliczyć
inkasenta /odebrać dane, dotyczy zwłaszcza pobranej gotówki/,
-
wystawić
faktury na wprowadzone odczyty oraz dla odbiorców z nadpłatami, np. powyżej 10 zł.
Co najmniej raz w miesiącu przed wydrukiem raportów sprzedaży, sald, wezwań do zapłaty, not
odsetkowych /zalecane co 2 tygodnie/ należy wykonać
poniższe testy:
- menu WYDRUKI
-> 8.
Kontrola kwoty faktur (okres: ostatni rok, bez poprawy baz),
-
menu WYDRUKI
-> A.
Test spójności baz -> W. Wszystkie; data faktur/wpłat: ostatni rok),
-
menu WYDRUKI
-> B.
Oznacz faktury jako zapłacone,
-
menu WYDRUKI
-> D.
Kontrola sald (okres:
ostatni rok, bez poprawy baz),
za dowolny okres musi się zgadzać: saldo
końcowe = saldo_początkowe + sprzedaż –
wpłaty,
-
po uzgodnieniu
z księgowością sprzedaży i sald należy wykonać zamknięcie miesiąca; uniemożliwi
to „przypadkowe” usunięcie lub poprawę wpłat, faktur i sald.
Raporty nie powinny zawierać błędów, w przeciwnym wypadku
należy je niezwłocznie poprawić ręcznie lub skontaktować - wyjaśnię ich przyczynę i sposób poprawy /niektóre błędy muszą
pozostać, jeśli ich nie zgłoszono natychmiast/.
Dodano 2015-02-20:
Dwukrotnie raport różnic odsetkowych w programie WODA32 (Operacje -> 1. Odbiorcy -> klawisz F8):
- bez zaznaczenia "różnice naliczonych odsetek z notą odsetkową"
- wykaże pozycje nadpłaconych/błędnie przypisanych/ odsetek,
- z zaznaczeniem"różnice
naliczonych odsetek z notą odsetkową" - wykaże różnice
odsetkowe na saldzie odbiorcy w porównaniu do noty odsetkowej.
Dodano 2017-02-10: powyższe raporty kontrolne należy wykonać bezwględnie przed generowaniem pliku JPK.
Co najmniej raz na kwartał:
- menu Administrator -> Indeksowanie baz (wszystkie tabele),
-
menu OPERACJE -> zakładka 1.
Odbiorcy -> F8 -> Upomnienia-wezwania (akcja
windykacyjna, by nie przedawniły się roszczenia = 3 lata),
-
menu OPERACJE -> zakładka 2.
Punkty poboru -> F8 - raport punkty poboru bez odczytu
(datę ostatniego odczytu ustawić na jeden rok wstecz, by nie przedawniły się
rozliczenia = 2 lata) - obowiązkowo inkasent MUSI dotrzeć do tych odbiorców lub
należy wystawić fakturę na podstawie średniej z 3 miesięcy i wysłać listem
poleconym,
-
menu OPERACJE -> zakładka 2.
Punkty poboru -> F8
- raport Zlecenia OT -
Legalizacja - w kryteriach
„do” należy podać rok ostatniej legalizacji 5 lat wstecz /wykonując ten raport
w 4 kwartale należy podać 4 lata wstecz/, aby odbiorcy nie kwestionowali
rozliczeń,
-
po zamknięciu
kwartału /przed wprowadzeniem wpłat z następnego miesiąca/ wykonać niezależną
kopię baz oraz wydrukować raporty:
faktur przeterminowanych
oraz sald w rozbiciu na media,
-
w ramach
nadzoru autorskiego: pobrać
aktualne wersje systemu WODA /przycisk na ekranie głównym programu WODA32/.
Na koniec roku: umorzenia przedawnionych należności i odsetek -
wymagana decyzja kierownika jednostki /wprowadzamy je jak
wpłaty, miejsce 4=umorzenia/. Umarzając należność faktury,
należy również
umorzyć odsetki do niej.
W przypadku zmian cen należy:
- wykonać raport istniejących grup cenowych (OPERACJE -> 2. Punkty poboru -> F8 statystyka punktów poboru),
- dla powyższych grup cenowych dopisać nowe ceny (zwrócić uwagę na
właściwą stawkę VAT – obecnie 8%),
- wykonać PSION -> 1. Przygotowanie cennika oraz dokonać transmisji cennika na komputery
inkasenckie,
- sprawdzić na komputerach inkasenckich obecność nowych cen przez testowy wydruk faktury.
Naprawa sprzętu inkasenckiego (PSION, Porti W40) - zalecam wysyłkę firmą kurierską (koszt netto 25
zł zawiera ubezpieczenie do 2.000 zł, pocztą elektroniczną przesyłam
list przewozowy do wydruku i zamawiam kuriera), wysyłając paczką pocztową bez
ubezpieczenia istnieje ryzyko jej utraty, zaś odszkodowanie stanowi tylko 10-krotność opłaty pocztowej.
Nie jestem zwolennikiem biurokracji:
rolki termiczne, kable lub akumulatory można zamówić
telefonicznie, zaś towary o większej wartości pocztą elektroniczną /bez
konieczności skanowania pism, załączników pdf/.
Pomoc
zdalna - umożliwia obsługę komputera przez
internet; klient obserwuje lub wykonuje zlecane polecenia telefoniczne.
W przypadku programu WODA-DOS musi być on
uruchomiony w oknie (nie może być pełny ekran, przełączenie trybu przy pomocy
klawiszy lewy Alt+Enter).
Pomoc zdalna stanowi alternatywę przyjazdu do
klienta – oszczędność czasu i pieniędzy. W ramach nadzoru
autorskiego służy do rozwiązania problemu, wskazania błędów oraz sposobu ich
poprawy.
Szanuję
swój i klienta czas, dlatego oczekuję konkretnych
informacji, gdzie występuje problem lub co można usprawnić w systemie WODA.
Możliwość podglądu ekranu klienta zastępuje setki słów, dlatego wskazane jest,
aby postępować w następującej kolejności:
1. Uruchomić program do
pomocy zdalnej TeamViewer:
-
użytkownicy programu WODA32 w wersji Windows - przycisk na ekranie głównym,
- ze
strony internetowej www.uskomp.pl (lewy,
górny róg) lub po podłączeniu
przesłanego pendrive z folderu Akt_WODA.
2. Nawiązać połączenie telefoniczne na numer 44 633-20-51 lub 601 332 859.
W przypadku
zajętej linii - oddzwonię niezwłocznie.
3. Podać miejscowość (zbędna jest nazwa firmy) oraz widoczny w programie TeamViewer 9-cyfrowy
identyfikator (twój ID) i hasło (4-cyfrowe).
Identyfikator i hasło podajemy cyframi, np. 100 034 005 należy podać: jeden zero zero zero trzy cztery zero zero pięć (zamiast sto trzydzieści cztery pięć).